
Syracuse University Syracuse University 

SURFACE SURFACE 

Syracuse University Honors Program Capstone 
Projects 

Syracuse University Honors Program Capstone 
Projects 

Winter 12-1-2014 

Chilean Media and Public Opinion (1973-2013) Chilean Media and Public Opinion (1973-2013) 

Tara Schoenborn 
Syracuse University 

Follow this and additional works at: https://surface.syr.edu/honors_capstone 

 Part of the Comparative Politics Commons, and the Latin American Studies Commons 

Recommended Citation Recommended Citation 
Schoenborn, Tara, "Chilean Media and Public Opinion (1973-2013)" (2014). Syracuse University Honors 
Program Capstone Projects. 854. 
https://surface.syr.edu/honors_capstone/854 

This Honors Capstone Project is brought to you for free and open access by the Syracuse University Honors Program 
Capstone Projects at SURFACE. It has been accepted for inclusion in Syracuse University Honors Program Capstone 
Projects by an authorized administrator of SURFACE. For more information, please contact surface@syr.edu. 

https://surface.syr.edu/
https://surface.syr.edu/honors_capstone
https://surface.syr.edu/honors_capstone
https://surface.syr.edu/honors_capstones
https://surface.syr.edu/honors_capstones
https://surface.syr.edu/honors_capstone?utm_source=surface.syr.edu%2Fhonors_capstone%2F854&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/388?utm_source=surface.syr.edu%2Fhonors_capstone%2F854&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/363?utm_source=surface.syr.edu%2Fhonors_capstone%2F854&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://surface.syr.edu/honors_capstone/854?utm_source=surface.syr.edu%2Fhonors_capstone%2F854&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:surface@syr.edu


 

 

 

Chilean Media and Public Opinion (1973-2013) 
 

A Capstone Project Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements of the Renée Crown 
University Honors Program at Syracuse University  

 

Tara Elizabeth Schoenborn 
Candidate for B.A. Degree 

And Renée Crown University Honors 
December 2014 

 

 

Honors Capstone Project in Communication and Political Science 

Capstone Project Advisor: ____________________________  
Matthew R. Cleary, Associate Professor of Political Science 

 

Capstone Project Reader: _____________________________ 
Shana Gadarian, Assistant Professor of Political Science 

 
Honors Director: _____________________________________ 
   Steven Kuusisto, Director 
 
Date: December 3, 2014 
 

 

 

 

 

 

Abstract 



     In this thesis, I examine the extent to which the media censorship of the Pinochet dictatorship, 

which ended over 20 years ago, continues to influence Chilean public opinion and policy today. 

The dictatorship’s control, penetration and censorship of the press in the 1970s and 1980s 

appears to have created a lack of pluralism in the media that helped the dictatorship retain 

political power for 17 years. However, it seems that the dictatorship’s influence did not end with 

its reign and that this lack of media pluralism still exists today and could be correlated with a 

widespread conservatism in Chilean public opinion.  

        After providing a brief history of Chile and the dictatorship’s immediate impact on the 

media, I present a qualitative analysis that compares El Mercurio, a conservative and prominent 

Chilean newspaper, and La Nación, a newspaper that historically has served as the government 

mouthpiece, to determine if both the 1973 and present press have conservative tendencies that 

could impact readers. To discover if the findings are unique to Chile, I compare the results to 

those of the Argentine press and indicate that Argentina has more media pluralism and less 

widespread conservatism than Chile, regardless of the two nation’s similarities. Lastly, to 

determine if the dictatorship’s censorship has had a tangible impact on Chilean public opinion 

today, I quantitatively analyze media framing bias through cross-tabulations of Chilean ideology 

and trends in news consumption. Based on the comparative content analysis of Chilean 

newspapers both during and after the dictatorship, the juxtaposition of these findings to trends in 

Argentine media, and the quantitative analysis of the relationship between Chilean media and 

trends in public opinion, I conclude that, while the dictatorship’s censorship still influences 

content in the press today, there are other factors that may be more significant in influencing 

Chilean public opinion and policy.     

 

 

 2 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Table of Contents 

 

Executive Summary……………………………………………………… 5 

Chapter 1: Historical Background……………………………….………. 8  

 3 



Chapter 2: Chilean Media and the Dictatorship………………………….. 13 

Chapter 3: El Mercurio vs. La Nación…………………………………… 26 

Chapter 4: Media and the Southern Cone…………………………………45 

Chapter 5: Quantitative Analysis of Chilean Media and Public Opinion…51 

Chapter 6: Conclusion……………………………………………………. 74 

Works Cited………………………………………………………………. 77 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 4 



Executive Summary 

      This paper aims to discover if the 1973-1990 Chilean dictatorship had a significant and 

lasting influence on the Chilean press and, subsequently, Chilean public opinion. Before and 

during the military dictatorship, Pinochet and his followers employed numerous propaganda and 

censorship tactics that resulted in a lack of press freedom. As a result, little ideological diversity 

proliferated among the media within Chilean society, which created a conservative consensus 

among the information disseminated. Furthermore, limits on the oppositional and leftist press 

forced many outlets either to close or to sell to one of the two large conservative media 

conglomerates that still dominate most Chilean outlets today.  

    Even among the newspapers that were permitted to circulate during the dictatorship, evidence 

suggests that selection and presentation bias may have had a significant impact on Chilean public 

opinion during the time, thus allowing the dictatorship to retain power for as long as it did. By 

comparing a pre-coup issue of El Mercurio, the most widely circulated and conservative 

newspaper in Chile, to a pre-coup issue of La Nación, the historically government-operated 

newspaper, I determine that both left-leaning and right-leaning newspapers disseminated what 

the Groeling study defines as “biased” information. However, due to the conservative El 

Mercurio’s higher circulation and credibility, it likely had more of an impact than other 

newspapers.  

     To determine if a bias in framing and word choice still exists among the Chilean press today, 

I compare two current issues of these same newspapers and conclude that, when using 

definitions of media bias from the Groeling study, El Mercurio appears to hold a slight 

conservative bias today, while La Nación appears to have become politically neutral. While there 

are a number of factors that could not be accounted for in this study, such as the context of 

political events and changes in technology, this conclusion indicates that, although small, the 

 5 



dictatorship’s control of the media still impacts the type of information that Chileans receive 

today.  

     In comparing Chilean media with Argentine media, a country that experienced a similar 

dictatorship, I indicate that, qualitatively, the impact of conservative bias and framing in Chile 

appears to be more significant than that of Argentina. In doing so, I create an opportunity for 

further research analyzing the effects of other Latin American dictatorships on the press to 

examine whether or not Chile is similar or the exception.  

    After determining that a conservative leaning existed and still exists within the content of 

Chilean newspapers, I hypothesize that the dictatorship’s impact on the press in the 1970s and 

1980s is correlated with a more conservative public opinion today. I perform a quantitative 

analysis using survey data from Latinobarómetro to examine the relationship between the 

Chileans that choose newspapers as a way to obtain political information and how they identify 

on the left-right ideological scale. By comparing these results to Argentine media and to other 

media platforms, it appears that Chileans have more conservatism, regardless of what media 

outlet they use to inform themselves and regardless of the frequency with which they use their 

preferred media outlet. However, when controlling for other possible reasons that a conservative 

public opinion exists in Chile, I identify that the press may not be a statistically significant factor. 

This result could be due to a number of reasons, one of which is simply that the press is not as 

important as education or income, but it could also be that newspaper readers have become more 

conservative and then, disseminate their views to non-readers who also become more 

conservative, thus affecting overall public opinion.  

     While, in conclusion, I still maintain that the dictatorship had an influence on the press and 

aided in the creation of a conservative media, I acknowledge that the extent of the dictatorship’s 

 6 



effects today could be attributed to a variety of factors that are difficult to isolate and that more 

research is needed in order to determine the full impact of the dictatorship on the Chilean media 

and society today.       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chapter 1: Historical Background 

      In this chapter, I present historical information about September 1973 and the political, social 

and economic environment in Chile leading up to the Pinochet dictatorship in order to provide 

the context for the current media environment and indicate how it may influence public opinion. 

I. Independence 

 7 



      Starting with its declaration of independence from Spain in 1810, Chile experienced 

extensive political and party conflict that has had lasting effects on its society. From 1810 to 

1814, military aristocrat José Miguel Carrera ruled the nation during the Patria Vieja (Old 

Country) and set the precedent for military involvement in the government (Astudillo, 2013). 

However, his dictatorial way of governing caused controversy and tension, and prompted a state 

of anarchy and war known as the Reconquista (Reconquest), in which Spanish loyalists tried to 

reclaim control (Astudillo, 2013).  

     In 1817, Chilean nationalists defeated the loyalists in the Battle of Chacabuco and established 

the Patria Nueva (New Country) with an official declaration of independence (Astudillo, 2013). 

Conservative Bernardo O’Higgins was the president of the new nation, but he had a similar 

authoritarian governing style to Carerra and, as a result, there was much discontent and unrest. 

O’Higgins was forced into exile and, once again, Chile went into years of anarchy and turmoil 

(Paredes, 2013).  

II. Constitution 

     In 1833, wealthy businessmen and dictator Diego Portales implemented a formal constitution 

and republic (Paredes, 2013). Conservative Portales valued peace, order and control and, among 

other things, he was able to maintain his power through the censorship of the press. His 

constitution gave extensive power to the executive branch, which was run by a wealthy 

oligarchy, and he set up a civil militia that supported the military authorities in Chilean 

government, which is a move that would influence Chilean government for centuries (Paredes, 

2013). Furthermore, while the Chilean Congress created by the new constitution was supposed to 

check the power of the executive branch, it was not given any significant capabilities and was 

dominated by elites who often participated in bribes and fraud (Paredes, 2013).  

 8 



    It was not until the 1920s that middle and lower classes gained enough power to create a 

coalition and elect a more liberal president, Alexander Alessandri. However, the traditionalist 

and conservative military staged a double coup that threw Chile into political chaos yet again so 

that, between the years of 1924 and 1932, Chile had a span of ten dictators (Paredes, 2013).  

III. Allende 

       It was just after this time that the position of a Chilean centrist political party became an 

important factor. Scully (1992) states that Chilean centrist parties, due to coalitions created 

among the working and middle classes, gained power and influence during three important 

junctures, the last of which occurred during the election of Eduardo Frei in 1964. Frei 

implemented far more liberal programs than any previous ruler; however, he was a member of a 

centrist party and many members of the left wing felt that his reforms did not reach far enough 

(Paredes, 2013). Therefore, in 1970, socialist and communist parties joined forces to elect 

Salvador Allende, a member of the Popular Unity, to the presidency.  

     Allende’s policies were more leftist than any other previous Chilean president. In part due to 

support from the Christian Democratic Party, the centrist party, Allende created a platform based 

on the nationalization of industries, the division of the economy into both public and private 

sectors and the advancement of union and worker rights (Scully, 1992). However, his policies 

posed a threat to the Chilean elite and to U.S. economic and political interests, which prompted a 

strong opposition movement.  

     As Allende’s presidency progressed, inflation and unemployment increased and the economy 

plummeted, which fueled the opposition. Even those who had previously supported him, namely 

the centrist Christian Democratic Party that dominated Congress, withdrew support and made it 

difficult for him to achieve success (Scully, 1992). In fact, Valenzuela (1978) argues that the 

 9 



recurring loss of support of the centrist party throughout Chilean history, which is what 

happened during Allende’s presidency, has been the key contributor to the instability of Chilean 

democracy and consistent dictatorial leadership.  

IV. The Dictatorship 

     By 1972, inflation had skyrocketed and the economy was suffering so significantly that there 

was an eruption of social and political discontent in the form of strikes and protests (Astudillo, 

2013). As a reaction, the head of the army, General Augusto Pinochet, led a military coup and 

took control of the nation on September 11, 1973. At the time, many members of the public were 

relieved that order and peace were restored (Astudillo, 2013). However, it soon became clear that 

this order and peace would come at the expense of personal liberties. For the next 17 years, Chile 

was under the harsh military rule of the Pinochet dictatorship, which, among other things, 

entailed curfew, a new constitution, extensive censorship of the press, the closure of a national 

congress, and large-scale torture and execution of the opposition (Paredes, 2013).  

    In 1988, Pinochet lost the plebiscite due to bad publicity from human rights violations and 

discontent with the struggling economy. While democracy was restored with the election of 

Patricio Alywin in 1989, Pinochet continued to hold a key governmental position, serving as the 

Commander-in-Chief of the army for a number of years and, later, as a senator and top-level 

advisor until his death in 2006 (Paredes, 2013). From 1990 to 2001, centrist democratically 

elected governments held power, but due to Pinochet’s continued influence, Chilean government 

and society did not change much during this “transitional” period, and power remained 

concentrated in the hands of the conservative members of the previous regime.  

V. Today 

 10 



      In 2006, Michelle Bachelet of the Socialist Party was elected and, after forgoing the 2010 

term while a more conservative Sebastian Piñera served, she was recently reelected to a new 

term in 2014. However, since the Pinochet dictatorship, there have been few major policy 

reforms that have altered Chilean society. For example, the nation is still governed using the 

1980 Constitution written by the Pinochet regime and Chile still remains one of the most 

privatized countries in the world, with transportation, water and social security all privately 

owned (Mallén, 2013). Due to the ongoing historical impact of conservative dictatorships and the 

lack of significant policy reforms, I hypothesize that the media and public opinion have also 

experienced lasting effects from the Pinochet regime.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 11 



 

 

 

 

Chapter 2: Chilean Media and the Dictatorship 

     In light of understanding the historical context of Chilean government and society as a whole, 

the purpose of this chapter is to provide specific history and information about the newspapers 

and other media outlets in Chile and their role in the dictatorship to provide the context to 

understand the media climate today.  

I. The Allende Years 

     Before the 1970s, the Chilean press was relatively heterogeneous (Baltra, 1988). While there 

were ample social and economic divisions in Chilean society that permitted the wealthy to 

dominate most outlets of communication with education and political clout, there were laws in 

the 19th century that protected the freedom of the press. This allowed many different businesses 

to publish newspapers and magazines, from the communist El Siglo to the far-right El Mercurio, 

and promoted an open marketplace of ideas (Insunza, 1999). However, in 1970, this 

heterogeneous environment began to change radically with the election of socialist candidate 

Salvador Allende and subsequent intervention by the United States. 

 During the 1970s, the United States and the Soviet Union were at the height of the Cold 

War. Tensions were high and the United States wanted to do everything in its power to ensure 

that communism did not extend into its own hemisphere. Even though the United States 

experienced success with the Cuban Missile Crisis, the failure of the Bay of Pigs, the loss of 

Cuba to communism and the struggles in Vietnam were fresh in the minds of the Nixon 

 12 



administration (Kornbluh, 2003). Therefore, the United States saw the election of socialist 

Allende as a huge threat to its sovereignty because Chile is located within its same hemisphere 

and the election came at a time when the Nixon administration was desperate to reassert its 

power and reaffirm that its democratic ideology was morally correct (Kornbluh, 2003). 

Essentially, the United States’ principal fear was that Chile would become a communist country 

and the “domino effect” would ensue, meaning other Latin America nations would also fall to 

communism, helping the Soviet Union win the ideological war.  

     In order to prevent this from occurring, the Nixon administration launched its own internal 

propaganda efforts in a campaign known as the “Red Scare” to create a consensus against 

communism among its people (Kornbluh, 2003). It then moved its concentration to other nations. 

For example, due to the ideological and economic threat of Allende’s presidency, particularly the 

potential nationalization of the copper industry, the Nixon administration launched anti-

communist propaganda campaigns in Chile that greatly influenced media coverage in the months 

and years leading up to the coup (Kornbluh, 2003).  

     While the United States pumped thousands of dollars into a variety of communications outlets 

in Chile to support its anti-Allende campaign, the most famous case of its covert support is its 

partnership with the newspaper El Mercurio (Dougnac & Lagos, 2009). El Mercurio was 

founded by Pedro Félix Vicuña in 1827 and, shortly after, was acquired by the conservative and 

wealthy Agustín Edwards family, which still owns it today. Known as the oldest national and 

largely conservative newspaper in Chile, El Mercurio of the late 1960s and early 1970s enjoyed 

a daily readership of more than 120,000 during the week and about 350,000 on Sundays, which 

was more than any other Chilean newspaper of its time (Doungac & Lagos, 2009). Additionally, 

during the time of the dictatorship, the Edwards family had strong relations with influential 

 13 



people in the Nixon Administration, such as Secretary of State Henry Kissinger, which, besides 

the fact that El Mercurio was known to be conservative and had a widespread circulation, made 

the newspaper a logical partner for the United States’ campaign (Kornbluh, 2003).  

     As early as 1967, El Mercurio began receiving funds from the CIA to publish subjective 

articles, editorials and photos battling Marxist ideas (Kornbluh, 2003). When Allende assumed 

the presidency, the CIA increased these funds and launched an overall propaganda effort against 

Allende, thus setting the stage for the military coup (Kornbluh 2003). In total, the CIA provided 

more than one million dollars to Edwards for propaganda in El Mercurio and at one point the 

relationship between the two parties was so close that, in the instance that Edwards asked for 

more money, President Nixon personally allotted it (Kornbluh, 2003).  

       El Mercurio was not the only newspaper that spoke out against the Allende administration in 

the years leading up to the military coup, but there were several others that condemned Allende 

and blamed him for the problems in the Chilean economy. For example, La Tercera, a center-

right newspaper founded in 1950 with a total readership of approximately 200,000 during the 

1970s, also published information that painted negative connotations of socialism during this 

time (Baltra, 1988). In fact, pre-coup issues of both El Mercurio and La Tercera had examples of 

word bias, such as the repeated use of the phrase “marxistas extremos” in La Tercera when 

referring to anyone who supported leftist ideology. While Marxism is generally accepted as an 

“extreme” view, this phrase and others were often placed in negative contexts in the conservative 

newspapers, which caused readers to associate Marxism with negative images. Examples include 

headlines like “Allende industria donde trabajan los asesinos” (“Allende industry where the 

murderers work”) or “El falso socialismo,” (“The false socialism”), which both place negative 

words with actions of Allende or the ideology that he embodies.      

 14 



    Under normal circumstances, the language bias may not have proven to be especially 

significant because of the ability of leftist news outlets to speak out with equally “biased” 

support for Allende. However, while the circulation of La Tercera was close to 200,000 and El 

Mercurio equally as high, the circulation of all the leftist papers together in the years leading up 

to the coup only totaled about 250,000 (Landis, 1977). Therefore, the ideas of the left were not 

distributed as widely as the ideas of the right, which could be attributed to a number of factors. 

     One possibility is that due to the stagnant economy during the final years of Allende’s 

presidency, these papers did not have the financial resources to produce the same number of 

issues as they could in previous years and may not have been receiving covert support like some 

of the right-wing newspapers (Landis, 1977). Another possibility could be that there were simply 

fewer Chilean journalists that shared a liberal ideology (Landis, 1977). Chilean universities are 

very expensive and not easily accessible to lower classes, which means that many of those who 

attend are wealthy and conservative (Paredes, 2013). Besides creating an even larger division 

between social classes, the education system perpetuates the power of an elite oligarchy because 

it makes social change incredibly difficult and causes the elite discourse to become the public 

discourse (Dermota, 2002). In the time leading up to the dictatorship, Allende supporters were 

often from lower classes and did not have accessible education or tools to disseminate and 

communicate their ideas, while many of the educated journalism students of the time likely held 

a conservative ideology and pursued work at newspapers that shared this ideology, such as El 

Mercurio (Cole, 1996). Due to this educational divide, it would have been easier and more 

common for the educated, conservative people to use the media to disseminate and communicate 

their ideas, support for their ideology and, thus maintain the power of the elite discourse, which 

could help explain why El Mercurio enjoyed a higher circulation and readership.    

 15 



II. The Media and the Coup 

        On September 12, 1973, the day after the military coup, General Augusto Pinochet declared 

a law that said the press, radio and television could not release any information to the public that 

was not approved by the armed forces and, additionally, gave the government the ability to 

intervene if necessary (Baltra, 1988). This law was shortly followed by another one, nicknamed 

“Operation Silence,” which declared that only two newspapers, El Mercurio y La Tercera, could 

circulate until further notice (Dougnac & Lagos, 2009). Essentially, these two right-wing 

newspapers were the only communication outlets permitted to cover the military coup of 

September 11, 1973 and, to do so, they used language that indicated it was the military’s moral 

obligation to overthrow Allende, which suggests that Pinochet understood the importance of the 

media in seizing and maintaining power.  

III. Censorship 

      To maximize the power of the media to his advantage, Pinochet created many censorship 

laws and financially supported conservative newspapers, such as taking over for the United 

States in financing El Mercurio. Additionally, the dictatorship closed many newspapers that had 

written in favor of the Popular Unity and Allende, such as El Siglo, Última Hora, Puro Chile, 

Clarín, El Diario Color de Concepción, Mundo, Onda, Paloma, Ramona, Punto Final, Mayoría 

and more (Comisión Nacional sobre Prisión Política y Tortura, 2004). The only oppositional 

newspapers that were permitted to circulate were Qué Pasa, Ercilla, Las Últimas Noticias y La 

Segunda (Comisión Nacional sobre Prisión Política y Tortura, 2004). Even so, many of these 

newspapers did not have the funds to continue and, even when they did publish, often suffered 

from the effects of self-censorship (Monckeberg, 2009). 

 16 



        In this paper, I refer to self-censorship in two ways. The first is editors and journalists 

monitoring the message of the newspaper due to the fear of being shut down or suffering a worse 

punishment, such as that put in place by the Law of the Security of the Interior, which gave the 

government the power to “restrict” anyone who spoke poorly about the President of the 

Republic, the state, the armed forces, the court, or the regime in general (Monckeberg, 2009). In 

other words, talking badly about the Pinochet regime often resulted in torture or worse.  

     The other core idea of self-censorship involves the readers. Due to the low-circulation of 

leftist newspapers, many of the prominent and disseminated ideas in 1970s society were based in 

conservative ideology. Often times, those who had a different point of view had fear of sharing 

their thoughts and opinions in case of rejection by their peers, or, in the times of the dictatorship, 

fear of punishment and torture (Insunza, 2009). This form of self-censorship also could have had 

other effects, such as a stifling of overall creativity and innovation, because readers did not get 

exposed to different ideas or new information and, therefore, had no new ideas to share.  

       Newspapers were not the only media outlets affected by censorship laws and self-

censorship, and radio stations, television stations and magazines also suffered. Pinochet assumed 

control of all public and governmental channels of communication to spread support for the 

dictatorship (Halpern, & Ball-Rokeach, 1993). For example, while there were about 200 radio 

stations in support of the dictatorship, there were only four that could talk out “against” it 

(Landis, 1977). Another example is Pinochet’s support for the magazine Juventud, which 

attempted to sway youth to support the dictatorship and the ideology of the right by highlighting 

the achievements of past dictators, such as Diego Portales. In fact, Pinochet even went so far as 

to write a propaganda book, El Libro Blanco, to justify his actions during the military coup and 

gain support for his regime (Paredes 2013).  

 17 



      Throughout the dictatorship, Pinochet created many other censorship laws in the Constitution 

of 1980 and in the “Fondo Ministro Interior” (“Interior Ministry Background”), which is an 

outline of the internal agenda of the regime. He even created censorship offices that made it 

easier for the government to target those who did not obey (Monckeberg, 2009). While the law 

did not explicitly permit the government to kill or torture those who dissented, many journalists, 

both Chileans and foreigners, were killed or exiled for their alternative views. A majority of the 

time the government denied playing a role in these deaths and disappearances, but if evidence 

forced a justification, the administration would reference sections of the censorship laws. 

According to the Valech Commission, the regime imprisoned over 230 journalists and killed at 

least 23 during its reign (Comisión Nacional sobre Prisión Política y Tortura, 2004). This 

constant fear of death and torture was another element of the self-censorship that dominated the 

creation of content and limited the pluralism of ideas.  

IV. Fighting the Censorship 

      Despite the censorship, there were also many media outlets that made it their mission to 

speak out against Pinochet and fight for a change. This backlash was not extremely visible until 

the 1980s, when Pinochet’s human rights violations were becoming common knowledge to the 

global eye. To avoid foreign interference and social unrest, Pinochet decreased his use of torture 

and lightened some of the censorship restrictions, which gave more oppositional outlets the 

opportunity to publish. For example, La Última Hora and The Clinic both published editorials 

and articles that attacked Pinochet and supported cultural movements against the dictatorship, 

such as “No+,” which encouraged the Chilean public to vote against Pinochet in the plebiscite of 

1988 (Sorensen, 2009). 

 18 



     Furthermore, many journalists, like Mónica González Mujica and Patricia Collyer, began to 

investigate torture and human rights violations and expose the realities of the dictatorship to the 

Chilean public (“Chilean journalist,” 2010). With more voices and opinions in the public sphere, 

the resistance to Pinochet became stronger, indicating that the press may not only be one of the 

reasons that the dictatorship began, but also may be one of the primary reasons that it ended, 

which provides a great opportunity for further research. However, having said this, 

aforementioned factors, such as fear of foreign intervention and increased attention to human 

rights violations, may have been more significant influences in ending the dictatorship because 

they may have been influential in Pinochet’s decision to lessen censorship laws, which enabled 

the press to speak out. On the other hand, it is also possible that Pinochet lessened the restrictions 

for other reasons, such as thinking that he had a strong enough hold over the country to allow the 

press to communicate, which would indicate that the press did have an important role in the 

demise of the dictatorship.   

V. Effects Today 

     With that being said, the dictatorship’s censorship still had serious implications for the nation, 

not only in the press, but also in other industries and in augmenting the social and economic 

division. While Africa may be the poorest continent in the world, South America has the largest 

socio-economic divide, which is reflected in today’s concentration of ownership among media 

outlets that has roots in the dictatorship (Bucciferro, 2012). As previously mentioned, censorship 

laws caused many publications and media outlets to close due to lack of liberty, funds and 

readers. Consequently, the successful conservative media companies that were approved by 

Pinochet could afford to buy the smaller publications and form conglomerates. Not only were the 

heads of these companies conservative, but they also often had close relations with the 

 19 



government, which, over time, caused the formation of a conservative oligarchy, or more 

precisely, a duopoly, among the communications outlets in Chile (Monckeberg, 2009). One of 

these conglomerate heads is the aforementioned Agustín Edwards, owner of the right-wing El 

Mercurio and, now, approximately twenty other newspapers and forty radio stations throughout 

Chile (Monckeberg, 2009). The other is Alvaro Saieh, owner of the conglomerate Copesa, which 

owns La Tercera, many magazines and other newspapers, banks and even a chain of 

supermarkets and department stores (Monckeberg, 2009).  

     Ironically enough, both of the newspapers that had monetary funding during the dictatorship 

are owned by these conservative conglomerates and are still prominent news sources today. 

While Chile currently has approximately 60 circulating newspapers, which is significantly more 

than during the dictatorship, approximately half of these are owned by one of the two 

conservative conglomerates (“Chile Press,” 2014). This lack of pluralism in Chilean press 

suggests that a possible financial and ideological consensus exists among the highest and richest 

class, often the same people who had the benefits of education and are influential in the 

government, to control the diffusion and content of the information in the press (Monckeberg, 

2009). It also suggests that, due to the dictatorship and its censorship, much of today’s news is 

coming from the same sources, meaning the rich and conservative members who own the 

conglomerates, which not only contributes to the growing division between the social and 

economic classes, but also slows the spread of diverse ideas and information (Monckeberg, 

2009). In fact, Chilean laws and norms appear to reinforce this lack of pluralism because the 

media industry is one of the least regulated by Chilean law, which gives the wealthy and 

influential elite free reign to control the industry (Mastrini & Becerra, 2011).  

 20 



     Today, El Mercurio still enjoys a large daily readership and a Sunday circulation of 

approximately 300,000 and La Tercera’s daily circulation has increased to about 210,000 

readers. A recent study that found that newspaper circulation in Latin America increased 3.5% 

from 2008 to 2012, which indicates that many Latin Americans still prefer to read the news in 

print even with the increase of digital outlets (“Marketing Charts,” 2013). In fact, the influence 

of the press during the dictatorship and its lasting relevance today is one of the reasons why I 

chose to focus this paper on the effects of the dictatorship specifically on the press and, 

subsequently, public opinion.  

         Due to the large period of time my study attempts to account for, it is also important to 

consider some of the general theories concerning media usage in Latin America in order to relate 

the effect of the dictatorship on Chilean media to today’s increasingly technological 

environment. Numerous studies have demonstrated that due to fear established during the 

dictatorship, many Chileans do not trust the media, the government, or even each other 

(Universidad Nacional Autonoma de Mexico, 1979). This is not only a trend seen in Chile during 

the dictatorship, but even today, all over the world, citizens are trusting the media less and less 

(Valenzuela & Arriagada, 2011). Since the mass media is the primary way that people receive 

information, a lack of trust in this institution could be a significant factor when analyzing its 

effect on public opinion. For example, currently, the agenda-setting theory, which suggests that 

the media chooses what issues are important in society, is a commonly accepted theory of the 

role of the media in Chilean society because the politics of media ownership allow a 

concentrated and relatively homogenous elite group to control and frame the messages to the 

public (Monckeberg, 2009).  However, a combination of increased technology and general lack 

 21 



of trust may make this theory less applicable in the future for younger generations and change 

the level of impact the press has on public opinion (Valenzuela & Arriagada, 2011).  

     To illustrate, another study found that, due to the lack of trust, younger generations are 

increasingly not affiliating themselves with political parties and, instead, are going to social 

media outlets to express their opinions (Valenzuela, Arriagada & Sherman, 2012). When 

forming opinions, younger generations are more influenced by friends and family than by the 

media and, instead of bringing these opinions to the polls, they are using technological activism 

as a way to change society (Valenzula, Arriagada & Sherman, 2012). In partnership with 

increased globalization, these increased outlets for expression could have interesting implications 

for the future of Chilean politics and the amount of power that the press will actually have in 

future generations and, therefore, are important to keep in mind when reading this paper.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 22 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chapter 3: El Mercurio vs. La Nación 

      Having discovered that, of all the media outlets, the printed press is the outlet that both 

played a prominent role during the Chilean dictatorship and is still a relevant force today, in this 

chapter, I perform a qualitative analysis of the content of certain newspapers to affirm that bias 

exists. This chapter examines, compares and contrasts both a current and a 1973 edition of El 

Mercurio, which I have identified as the prominent conservative newspaper, to discover if there 

is evidence that suggests it undermined the Allende administration and helped promote the coup. 

In order to discover the magnitude of these findings, I juxtapose my findings to a similar analysis 

I perform with both the current and 1973 editions of La Nación, the state-controlled newspaper 

that has historically served as the government mouthpiece. 

I. Research Design  

         I chose El Mercurio and La Nación as the newspapers for my study because, in addition to 

the fact that both were permitted to circulate throughout the dictatorship, El Mercurio had the 

largest circulation of conservative papers during the time and La Nación was a liberal paper 

 23 



before the coup and a conservative paper during the regime, which was the closest long-term 

outlet contrasting El Mercurio and a good comparison to measure bias.  

     The reason that I chose to only compare one day of coverage over a forty-year period was to 

enable a closer look at the actual content of these newspapers, without having too much data to 

compare. When choosing these dates, I recognize that Chilean society has changed substantially 

from 1973 to today and that there are no current events or protests equal to that of those in 

September 1973. I understand that, by simply comparing one issue from only two newspapers, 

my analysis does not have the external validity that it would have if I had used every El 

Mercurio and La Nación issue from 1973 and then compared them to each issue in 2013. If I had 

done this, my analysis would have more widespread applicability and given a more realistic 

picture into the full effects of any press bias, but the data would have been vast and I would not 

have been able to delve into the actual content of the articles to see differences in framing and 

use of code words. Furthermore, even if I had attempted a larger analysis, the passage of time, 

innovations in technology and the difference in world events would have impacted results. While 

there have been studies that examine the immediate effects of the dictatorship on press and 

public opinion in the 1970s to 1990s, there is little research that tries to relate the dictatorship’s 

control of the media to today, which is what my study attempts to do and why I chose such a 

large time period. 

     In order to correctly analyze these newspapers, I need to define my use of the term “bias” in 

this paper. When discussing media bias, I am referring to the definition created in Tim 

Groeling’s 2013 study that media bias is a “portrayal of reality that is significantly and 

systematically (not randomly) distorted” (Groeling, 2013, p. 133). Under this broad definition, 

there are many areas in which something could be biased, from race to geography to income. 

 24 



Furthermore, Groeling suggests that there are two different types of bias. There is selection bias, 

in which the outlet has the power to choose what stories it covers, and presentation bias, in which 

the content of the stories is manipulated, such as through tone, framing or length, to elicit a 

certain reaction (Groeling, 2013, p. 134).            

      Having defined my use of the term “bias,” I still believe it is still important to stress that 

news can be seen as inherently biased due to a number of different factors, such as the identity of 

the writer or outlet. For example, in the time leading up to the military coup, leftist papers, such 

as the communist El Siglo, could be considered biased because they often staunchly supported 

Allende and leftist ideology. Yet, as I previously mentioned, El Siglo, although biased, did not 

enjoy the same widespread circulation as El Mercurio before and during the dictatorship, which 

is why I have argued that the bias present in El Mercurio had a more significant impact on 

Chilean public opinion than that of leftist newspapers like El Siglo (Garretón, 1999).   

     Furthermore, since the term “media bias” is difficult to define, it is more challenging to 

perform a valid study to measure the impact of bias. Doing so would require subjectivity in 

defining what is biased, and subsequently, would be biased itself. Therefore, in this paper and 

using the Groeling study, I created a research design to identify bias in the newspapers.  

     While the articles chosen for this study could also be products of content and selection bias 

from Groeling’s study, I chose them systematically to lessen this possibility. The articles 

analyzed in each issue are from the same days, September 1, 1973 and September 1, 2013, and 

are from the same sections of the newspaper, specifically the comparison of front-page articles, 

to ensure they would be similar and have similar importance. However, as previously mentioned, 

the events of September 2013 are not equivalent to any of the events and build up to September 

11, 1973, which contributes to a difference in coverage. 

 25 



       Although I only deeply analyzed the diction of the front-page articles, I compared the 

content and topics of articles throughout the entire issues of the newspapers to determine the 

overall tendency of bias and attempt to achieve as much objectivity as possible. This allowed me 

to analyze the overall tone and framing to determine how many articles were for or against a 

certain ideology. Again, this research only presents a small one-day analysis of possible bias in 

these newspapers, which means it may not have widespread applicability, but it will nevertheless 

aid in the understanding of how the coup and the dictatorship affected the press and public 

opinion. 

      To measure the selection and presentation bias in the articles, I identified criteria for the 

information that would appear in the headlines, topics and language of biased articles. For 1973, 

I identified articles as leaning conservative if the topics were critical of Allende and socialism or 

praised the military and leaning liberal if they defended Allende, praised socialism or discussed 

successes of the current government. I looked for words with strong connotations, either positive 

or negative, and analyzed them within the context to determine their impact. For example, both 

sides tended to use code words, such as “extremists” or “radicals,” but in different ways. Since I 

chose to only analyze one day of coverage, I had the advantage of understanding the context of 

these code words and what each side wanted to convey when using them, instead of relying on a 

surface systematic method that could successfully identify code words, but could also miss their 

importance in context.  

      For 2013, I identified articles as having a conservative bias if they were authored by 

conservative groups or had a favorable tone toward the military or previous dictatorship, which 

would be discussed in September due to the anniversary of the coup. I identified articles as 

having a liberal bias if they were critical of the military or the previous dictatorship or authored 

 26 



by liberal groups. Like in 1973, I looked for any words with strong connotations and analyzed 

the context to examine if they were being used to promote one ideology over another.  

      Finally, for both 1973 and 2013, I deemed an article as objective if it presented fair coverage 

of both sides within the article and did not use strongly negative words against one side over 

another. Furthermore, for both years, I looked at the entire newspaper issues to see if the number 

of editorials from one ideology were equal to the number from the other ideology and if selection 

bias was present.  

II. El Mercurio 1973 

        The September 1, 1973 issue of El Mercurio had approximately 27 of its 60 articles concern 

one of two topics: support for the military or the shortcomings of Allende’s presidency. The 

articles that did not concern one of these topics were often about soft news and culture, such as 

sports or art, and not political in nature. Furthermore, all of the editorials and opinion pieces 

were written about a social problem or were to speak out against Allende and Marxism, thus not 

showing a diversity of ideology and presenting only one point of view. Additionally, people and 

groups who had and have conservative tendencies, such as the “Informe del Colegeio de 

Abogados,” (“Report of the Lawyers Union”) which is similar to the American BAR Association 

for lawyers, dominated as the authors of the editorials. These editorials focused on topics like 

“incapacidad presidencial” (“presidential inability”), which when analyzed in context, are critical 

of Allende (El Mercurio, 1973). Using my pre-determined criteria for a conservative bias, it 

appears that this issue leaned to the right in its selection of topics.   

    Not only did El Mercurio feature news that focused on the failures of Allende and the threat of 

Marxism, it also has signs of presentation bias, as evidenced in the actual language of the articles 

themselves. When looking at the content of the articles on the front page, each appears to 

 27 



sensationalize and escalate the problems in Chilean society to create fear and prompt social 

action. For example, in “Azucar Al Cero” (“Sugar to the Zero”), there is a line that says, 

“Gracias a la capacidad incomparable y destructiva de la Unidad Popular, los precios y la 

inflación están aumentando…” (“thanks to the incomparable destructive capacity of the Popular 

Unity, prices and inflation are increasing…”) and essentially states that the lack of food and bad 

economy is due to the failures of Allende’s government (El Mercurio, 1973). Instead of simply 

stating that there was a food crisis, which would be a less biased way of communicating, the 

article explicitly linked societal problems to the Popular Unity and used language derogatory to 

the political party and liberal ideology, which conforms to my criteria of having a conservative 

bias.  

        Another example of presentation bias can be found in the article “Atropellos al Poder 

Legislativo” (“Abuses of Legislative Power”), which states, “El Gobierno de Allende ha 

capitaneado una infamante campaña de injurias y calumnias contra la Corte Suprema” (“The 

government of Allende has captained an infamous campaign of injuries and slander against the 

Supreme Court”), which basically accuses Allende’s government of falsely attacking and 

injuring the Supreme Court, the national symbol of justice (El Mercurio, 1973). Once again, 

instead of simply stating the news, the article uses diction to create a negative stigma toward the 

Allende government and paints it as though the Chilean society and economy were in shambles 

only because of Allende’s policies.  

       Another example of bias is in the language of the article “Ataque de Rusia Teme China 

Roja” (“Russia Fears Attack of Red China”), which contains the terms “radical,” volátil” and 

“extremistas” (“radical,” “volatile,” and “extremists”), when discussing China’s communist 

 28 



influence. Even the headline itself paints a negative view of the leftist ideology, with communist 

China being the aggressor against a fearful Russia.  

     The front-page article “Renunció Almirante Montero” (“Resignation of Admiral Montero”) 

featured the resignation of Allende’s Chief of the Navy in a positive light, discussing how he was 

a traitor and weak (El Mercurio, 1973). Using my criteria, I determined that, although this article 

is technically critical of the armed forces, it is more of a personal attack and an attack on Allende 

than on the institution itself because it is favorable to the idea that a new admiral would take 

over, which would make it more conservative than liberal (El Mercurio, 1973).  

         This specific issue also contained a lot of information about the Christian Democratic Party 

and its response to the Allende government, which is interesting because, as previously noted, 

the Christian Democratic Party was the centrist party, not Allende’s party. Research about 

Chilean party politics indicates that in the 1970 election, the Christian Democratic Party 

supported Allende and the Popular Unity and created a coalition that helped him get elected. 

However, as the economy grew worse and problems arose, the Christian Democratic Party 

withdrew support for Allende and began to support more conservative groups. This shift was 

evidenced and exaggerated in El Mercurio articles, such as “PDC responde al Gobierno de 

Allende” (“PDC responds to Allende government”), which discusses the party’s criticism of 

Allende (El Mercurio, 1973). In this coverage, the newspaper made it seem as though there was 

no support for Allende in the Chilean community, not even among moderate parties. While it is 

true that the Christian Democratic Party withdrew its support, this issue of El Mercurio appears 

to capitalize on and exaggerate it, which hints at both presentation and selection bias. This 

framing also successfully aided the aforementioned environment of self-censorship in which 

 29 



people may be reluctant to share their views if they are different from those that are prominent in 

the public discourse.  

       Another noteworthy and rather peculiar aspect about this issue of El Mercurio is its attack on 

La Segunda, another newspaper owned by the conservative Edwards family. The article titled 

“La Segunda Emplaza al Subsecretario del Interior” (“La Segunda Summons the Undersecretary 

of Interior”) discusses that the Undersecretary met with La Segunda editors to shut down the 

publication due to communist infiltration (El Mercurio, 1973). On one hand, this contradicts a 

traditional media theory that states that the ideology of an outlet’s owners shapes and creates 

bias. However, on the other hand, this same theory is confirmed by El Mercurio’s incessant 

attack on Marxist and leftist ideas and, therefore, it is possible that El Mercurio’s attack on La 

Segunda was a public relations tactic and aimed to demonstrate that even the most conservative 

are not safe from the evils of communism (Dougnac & Lagos, 2009). In either case, the attack on 

the La Segunda still exemplifies the widespread lack of pluralism and tolerance for any 

suggestion of leftist ideas, no matter who proliferated them.  

III. La Nación  

     La Nación, a state-owned and government-subsidized paper founded in 1917 by Eliodoro 

Yáñez and taken over by dictator Carlos Ibáñez del Campo in 1927, essentially has served as the 

mouthpiece for whatever political party has held power (Cole, 1996). With a smaller circulation 

than El Mercurio, at about 45,000, the September 1, 1973 issue of La Nación served the interests 

of the Popular Unity because it was the political party in power during the time. However, within 

the next few months, this would change and La Nación would serve as the voice of the Pinochet 

authorities, which may contribute to a shortcoming in my overall analysis.  

 30 



      In terms of selection bias, this issue of La Nación mostly featured topics where it could 

defend actions of the Allende government and not draw attention to failures of the economy. 

While its articles covered topics similar to the articles in El Mercurio, such as discussions of the 

failing economy or of other nations and their reactions to communism, it often took the opposite 

position and defended the left while focusing on the weaknesses of the rightist arguments, which 

according to my criteria would indicate a liberal bias. For example, one of the article headlines 

was “En Descubierto Falsedades de la Prensa Derecha,” which translates to “In discovery of the 

falsities of the rightist press…” and basically attacks El Mercurio and other newspapers for 

exaggerating the failures of the economic situation (La Nación, 1973).  

     In fact, a majority of the articles in the issue tried to rebut attacks that were instigated by the 

right or tried to demonstrate that the right was incorrect and, in doing so, undermined some of 

the newspaper’s credibility. For example, one of the articles that attacked the right claimed that 

El Mercurio prostitutes the profession of journalism, which is language that clearly carries a 

connotation and indicates a bias against what I identified as conservative. However, La Nación 

also does not have any substantial claims or arguments against the opposition and all of its 

attacks on conservatism are mere puffery, which questions if any bias existing in La Nación was 

significant.   

        While statements like the one above indicate that La Nación may have been liberally biased 

in its language, due to its defensive position, it is unlikely that the power of its bias was 

equivalent to that of El Mercurio. El Mercurio had the upper hand and, if it chose to, could 

subliminally suggest and frame that problems in society were due to the leftist ideology. La 

Nación, on the other hand, was under attack and could only defend itself by using bias to say that 

the right was exaggerating. While El Mercurio had events with which to back up its claims, La 

 31 



Nación had nothing but the faulty economy and failed policies of the Allende administration. 

This not only made its bias more exaggerated and lessened its credibility, but also meant that it 

had no real power in communicating the liberal agenda, suggesting that El Mercurio had the 

agenda-setting power and, therefore, the selection power.  

      While there are some exceptions in La Nación, such as “Quisieron Masacrar a 23 niños 

cubanos” (“They Wanted to Massacre 23 Cuban Children”), which proactively attack the right in 

ways like framing conservatives as child-killers, most of its articles are not biased in the way that 

articles in El Mercurio are biased because, as mentioned earlier, they are simply fending off 

attacks (La Nación, 1973). For example, the front-page headline “El Gobierno Chileno no es 

Marxista” (“The Chilean Government is not Marxist”) has the structure of a retort to rightist 

attacks and does not attack the right, but instead tries to reassure citizens that the Allende 

administration is not Marxist (La Nación, 1973). This is noteworthy to my analysis because my 

criteria for a liberal bias include supporting Allende and, while this article does not defame 

Allende, it explains why the Chilean government is not Marxist, which is an ideology that 

liberalism would support and, therefore, would not be liberal by my criteria. 

     I conclude that since the left had no positive events or information to promote its position, the 

right was able to exploit the power of the media to aid in the demise of the Allende 

administration by focusing on the negative. Using the “Fourth Estate” communications theory, it 

can be inferred that, because the media is the watchdog of the government, if one group has 

power over the media, it cannot also hold power over the government, which suggests that, even 

though both newspaper outlets were biased, the right had an advantage in the Chilean press 

before the coup.   

IV. Significance in 1973 

 32 



    While according to my criteria both El Mercurio and La Nación were biased in the selection or 

presentation of content in the years leading up to the coup, due to the wider readership and 

higher status of El Mercurio, the impact of the conservative bias in El Mercurio was likely more 

significant than the impact of any liberal bias in La Nación during this time. Furthermore, El 

Mercurio appears to have been in a more powerful position because it could create stronger 

arguments and attack the left while defending its own ideology, thus contributing to the growing 

discontent with the Allende presidency.  

V. The Newspapers Today  

     As previously mentioned, El Mercurio still enjoys a widespread print circulation. On the other 

hand, La Nación ceased its printed publication in December 2012 and now operates exclusively 

online. While this is most likely due to the effects of new technologies and increased 

globalization, the fact that the rightist newspaper is one of the few newspapers that can still 

afford to print and widely distribute also suggests that the dictatorship had a serious impact on 

pluralism in the press and, subsequently, Chilean society and public opinion. However, at the 

same time, it appears that other South American countries of similar populations and 

dictatorships, such as Ecuador, have far less press freedom and far fewer in-print publications, 

which suggests that maybe the Pinochet dictatorship did not have a noteworthy impact on the 

Chilean media in comparison to other nations. To discover whether El Mercurio still has a right-

leaning frame today, I use the aforementioned criteria for conservatism, liberalism and 

objectivity to analyze its issue for September 1, 2013, 40 years after the coup, and juxtapose it to 

an online edition of La Nación for the same day. Additionally, in order to reliably grasp the 

context of my findings, I compare and contrast both issues of the current newspapers to their 

1973 editions.  

 33 



VI. El Mercurio Today   

      In comparison to the September 1, 1973 issue of El Mercurio, the modern issue appears to 

have far less conservatism and bias according to my criteria. The articles throughout the issue 

cover a diverse array of topics, ranging from the economy to politics to foreign affairs, presented 

more objectively than the 1973 issue. While the 1973 issue had front-page articles that only 

promoted the right, such as “Azucar al Cero” (“Sugar to the Zero”) that painted Allende as the 

sole cause for the failing economy, the 2013 issue has front-page articles like “Nueve de 11 

sectores económicos en Chile han perdido productividad desde 2009” (“Nine of 11 economic 

sectors in Chile have lost productivity since 2009”), which discusses economic difficulties, but 

does not blame any particular ideology or political party for the problems, which conforms to my 

definition of objectivity in this study (El Mercurio, 2013). This wider range and, by my criteria, 

more objective presentation suggests that, unlike in 1973, the newspaper no longer just focuses 

on promoting the interests of the right and demonstrating the failures of the left, but tries to 

present a more accurate depiction of Chilean society. 

       That being said, when looking at certain articles, the impact of the previously obvious 

conservative bias is still somewhat evident today. For example, an article titled “PS y 

conmemoración del Golpe hará el Gobierno: ‘Estará llena de cómplices” (“The Socialist Party 

and Commemoration of the Coup will make the Government: ‘It will be full of accomplices’”), 

discusses the military coup of 1973, which, in a sense, is more objective in that it at least 

acknowledges the realities of the dictatorship and does not completely exclude any discussion 

(El Mercurio, 2013). However, the content and word choice within this article appear to have a 

presentation bias, such as when a prominent member of the left is described as a “socialist 

helmsmen,” which, by my pre-determined criteria, indicates a slight conservative bias because of 

 34 



the connotations that accompany the language. While the article itself is actually about keeping 

peace on the forty-year anniversary of the coup, the headline uses the word “accomplices” in a 

sensationalistic way that paints socialists negatively. Therefore, while the diction is not as radical 

as terms used in 1973, such as “volatile,” it still carries a slight negative connotation and 

indicates a bias against leftist politicians (El Mercurio, 2013).  

     Furthermore, while there is more balance in the selection of editorial views, the 2013 issue 

still appears to contain a slight bias for rightist over leftist submissions, such as seen in “Una 

mirada desde la perspectiva histórica” (“A look from the historical perspective”), a segment that 

debates the events of the coup as exaggerated memories versus actual historical facts and 

contains a significant amount of conservative contributors (El Mercurio, 2013). As editorials, 

these segments are expected to have bias, but are still important to consider because if an 

audience is only receiving the opinions of one side through the editorials, it is difficult for it to 

make its own informed decisions simply due to lack of information about the other side.  

       Even so, there is still a wider range of topics within this modern issue than in the 1973 issue, 

such as more articles about foreign affairs and culture, and none of the content outwardly attacks 

or condemns the left. This may indicate that, while El Mercurio still leans to the right, the threat 

of the dictatorship is not at the level it was before or during the military coup and may not have a 

serious and lasting effect on Chilean society and public opinion. However, it could also just be 

that in 1973, there was a crisis that was not paralleled in 2013 and the conservative media needed 

to be more vocal against the left in order to solicit change favorable to its ideology. Or, while 

today’s El Mercurio may just simply be less biased, it could also be that the censorship during 

the dictatorship and today’s lack of media pluralism created a context in which El Mercurio has 

not needed to actively combat the leftist ideology. Additionally, the rise of 24-hour news and 

 35 



ability to post content online may have had implications for the content in the print edition, 

which can only be determined through a more thorough and extended analysis. In any case, the 

reason why the shift in El Mercurio framing and coverage occurred is still unclear. 

      Another interesting observation about the modern issue of El Mercurio is its obsession with 

American politics and foreign policy. While it covers events going on in other nations, such as 

Argentina, the majority of the articles concerning foreign affairs are centered on the United 

States, such as one headline that discusses Obama’s plans for action in Syria. The stress on this 

topic could simply be due to the hegemonic role of the United States in the globe, but it could 

also be linked to remnants of the newspaper’s previous ties to the United States government and 

the financial support it received in the years leading up to the coup (Kornbluh, 2003).        

VII. La Nación Today 

        When compared to the 1973 issue, the modern La Nación appears to have changed 

dramatically. Not only is it now strictly online, the leftist Popular Unity is no longer the political 

party in power and, therefore, the content is unlike the content in 1973. Instead of featuring 

stories that defend the government and attack the right, La Nación contains a plethora of topics 

within its headlines, from the presidential race to events in Argentina, which is a trend that is 

also evidenced in today’s El Mercurio.  

      However, unlike the September 1, 2013 issue of El Mercurio, the September 1, 2013 issue of 

La Nación does not address any of the upcoming events commemorating the anniversary of the 

September 11, 1973 coup. While on one hand this means that there cannot be presentation bias in 

discussing the events, the avoidance of this topic could also imply a sense of denial and hint at 

selection bias (McCombs, 2004). Even the editorials, which represent both leftist and rightist 

opinions, do not have any content discussing the dictatorship, its effects or the upcoming 

 36 



anniversary. This could affect Chilean society because, in a sense, it continues the self-

censorship from the dictatorship. However, at the same time, I only chose one day to analyze 

news coverage and a limit of this research is that it is possible that in the days to come La Nación 

included much information about the coup and its anniversary.  

       Few of the articles had content that coincided with my criteria for a left or right bias, which 

differs from the 1973 issue of La Nación and from both issues of El Mercurio. For example, one 

article discusses three of the presidential candidates and their campaigns and, in doing so, does 

not favor any one candidate over another, which falls most closely to my definition of 

objectivity. Like many of the articles, each candidate was quoted and there was no language or 

code words that suggested that one was less capable or desirable, indicating that the leftist bias of 

La Nación before the dictatorship is now not of serious consequence. However, it is also 

important to note that in the years between my two analyses, La Nación, as the statist paper, 

switched from supporting Allende to being a conservative outlet for the Pinochet government, 

which may explain why the paper does not appear to have a strong bias in either direction today 

(Secretaria de Comunicación y Cultura, 1994).  

     Additionally, like El Mercurio, most of the articles in La Nación about foreign policy concern 

the United States, which highlights the influence of the United States in Chile and suggests that 

my previous speculation about the special relationship that El Mercurio shared with the Nixon 

administration may not be a significant factor as to why news coverage focuses on the United 

States today.  

VIII. Conclusion 

      In qualitatively examining both past and present issues of El Mercurio, the most prominent 

and widely circulated newspaper in Chilean society today, my research indicates that, according 

 37 



to my criteria, the newspaper had an evident conservative bias in both the selection and framing 

of its articles leading up to the coup. I also observed that remnants of this bias exist in the paper 

on a smaller scale today and, due to the prominence of El Mercurio, may have an effect on how 

Chileans view their society. In fact, this conclusion is even supported by other research, such as a 

2010 study that identified that 60% of El Mercurio readers identify with the right (Ilabaca, 

Lucero & Pineda, 2010). However, this could also be due to a number of other reasons that 

influence people to read El Mercurio in the first place, such as education or income.  

       Using my criteria for bias, I also determined that La Nación had a liberal bias during the 

years leading up to the coup, but is fairly objective today. While this could be due to its switch 

from a liberal to a conservative paper to a centrist paper, it could also imply that maybe the 

dictatorship’s impact on El Mercurio was significant.  

         While my juxtaposition of El Mercurio to La Nación evidences the effects of the 

dictatorship on media and indicates that, in comparison to La Nación, El Mercurio and its 

conservative bias might have a more influential impact on public opinion today, it is also 

important to consider that there is no crisis occurring in Chile today that is equal to the events in 

1973. Furthermore, the new technologies and ways of receiving information could also have a 

significant impact on how these outlets are presenting information. Therefore, it is impossible to 

tell if El Mercurio is more balanced in its coverage or if in a crisis it would revert to its tactics 

from the time of the coup. However, in analyzing El Mercurio coverage from more recent 

instances of civil unrest, such as the 2011 student protests, studies have shown that the 

newspaper consistently uses a conservative frame and tends to reaffirm its conservative ideology 

(Cabalin, 2014). On the other hand, these student protests are still not equal to the civil unrest of 

 38 



the coup and, therefore, there is no way of completely knowing if El Mercurio exhibits the same 

level of bias today as it did in the 1970s.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chapter 4: Media in the Southern Cone 

      Having seen in the previous chapter that during the dictatorship El Mercurio had, to some 

extent, a conservative bias that is still slightly present today, my goal in this chapter is to contrast 

these findings with information about the press in Argentina, another nation that experienced a 

dictatorship similar to Pinochet. In doing so, I aim to discover if the effects of the dictatorship on 

the Chilean press are different compared to other nations. However, this analysis can only 

provide historical and factual comparisons, as I will not compare framing and possible bias 

between newspapers in the two nations because applying my criteria for bias across countries 

would be challenging due to differences in culture and events. However, in this analysis, I strive 

 39 



to determine if it is likely that the current lack of media pluralism in Chilean media also exists in 

other Latin American countries and, subsequently, analyze possible reasons as to why Chile may 

be similar or different to other nations that experienced dictatorships.  

I. Argentina’s Dictatorship 

     Like Chile, Argentina also experienced a long history of military involvement in government 

and had a military dictatorship in the 20th century that was a response to the increase of leftist 

ideas in society. Due to fear of communism and domestic disputes, an alliance of military 

officials overthrew the government in 1943 (Noel, 2013). In 1945, Juan Perón became President 

and implemented a populist government, which rejected extreme capitalism and communism and 

promoted the state as the mediator in conflicts between workers and businesses (Noel, 2013). As 

the number of unionized worker and government programs increased, the United States felt 

threatened by possible communism in the Western hemisphere, so it became increasingly 

involved in supporting the “antiperonist parties.” Furthermore, due to Perón’s increased social 

programs, there was an increase in government spending, which, in conjunction with his 

isolationist foreign policy that limited economic and intellectual trade with other nations, caused 

inflation to skyrocket and the economy to suffer (Noel, 2013).  

     When newspapers and other opposition began to speak out against his regime, Perón, like 

Pinochet, resorted to violence and censorship. While the Constitution of 1853 clearly gave rights 

to the press, even mentioning that there was to be no censorship, Perón nationalized the 

broadcasting system and monopolized the newspaper industry, which shut down many 

opposition papers and left in circulation only La Nación, Clarín and La Prensa, the last of which 

he also eventually shut down (Samples, 2008). Like Pinochet in Chile, he was the first Argentine 

ruler to fully recognize the power of the media and use it for propaganda, advertising and even 

 40 



intimidation. For example, La Democracia, the unofficial newspaper of Peronism, contained 

many similarities to Chile’s dictatorship-influenced El Mercurio in that every aspect of the 

paper, from the tabloids to the editorials, was infused with support for the regime (Samples, 

2008).  

       Existing research suggests that the effects of Argentine media control were similar to those 

in Chile, meaning that there was increased self-censorship, a widespread fear of speaking out 

against the government and a lack of diverse ideas spreading within society (Samples, 2008). 

With the government using the media as a mouthpiece for its policies, it was difficult for 

Argentine citizens to organize against the oppressive regime, let alone receive any truthful and 

unbiased information.  

     Even though Perón was overthrown and exiled in 1955, the Argentine military dictatorships 

did not cease and neither did the press censorship. Throughout the rest of the 1950s and into the 

1970s, the Argentine government was extremely unstable, with frequent military coups, and it 

wavered between different ideologies, even returning to Peronism for a time (Noel, 2013). In the 

early 1970s, Argentina, like many other countries in South America, experienced a strong 

increase in the number of Marxist and leftist groups who outspokenly and sometimes violently 

advocated for a more leftist government. Peronism was seen as unable to resist the threat of these 

groups and, as a result, there was a coup by the armed forces in 1976 to overthrow Perón’s wife 

Isabel, and institute a government ruled by the junta (Noel, 2013). From 1976 to 1983, the most 

prominent member of the junta, Jorge Rafael Videla, ruled the nation and perpetuated what is 

known today as the “Dirty War,” in which thousands of members of the opposition were killed 

and media outlets were censored and closed (Samples, 2008).  

 41 



    During this time, the junta primarily focused on censorship of the printed press and not other 

outlets because of its widespread credibility and its ability to reach all social classes, which was 

not true for television and radio at the time (Samples, 2008). Therefore, while there may have 

been a slight return of pluralism in the time between Perón and Videla, any pluralism that did 

reemerge vanished with the newspapers’ passive acceptance of the censorship. Only two 

newspapers occasionally spoke out against the regime, the Buenos Aires Herald and La Opinión, 

and, even so, they often only did so subtly (Samples, 2008). The effects of media censorship and 

control by Argentine dictators paralleled those in Chile during Pinochet, such as self-censorship 

and a decrease in pluralism, thus indicating that the Argentine media may be similar to Chilean 

media today due to impact of the dictatorship.     

II. Argentina’s Media Today    

      As a result of the continued censorship, the Argentine media was significantly polarized and 

has been dominated primarily by one group, the Group Clarín, which owns the Clarín 

newspaper, the most widely circulated newspaper in Latin America, and Papel Prensa, which is 

the nation’s largest newsprint manufacturer (Cole, 1996).  

        Due to similarities between Chile’s and Argentina’s historical and economical framework 

and their dictatorships’ impacts on the media, I speculate that Argentina’s present media 

domination by one corporation could suggest that its dictatorship had a significant effect on 

newspaper circulation and, subsequently, Argentine public opinion. However, when simply 

examining the data qualitatively, this does not appear to be the case. The number of newspapers 

circulating in Argentina, which is at least 90, is higher than the number of newspapers circulating 

in Chile, which is approximately 60, and there is a more diverse representation of both leftist and 

rightist ideas exhibited in Argentine newspapers. For example, while many of the newspapers 

 42 



that spoke out against the Pinochet regime, such as El Siglo, do not have significant circulation 

today, Argentina’s Buenos Aires Herald, which highlighted some of the horrors of the “Dirty 

War,” is flourishing today (Samples, 2008). While the Argentine population is double the 

Chilean population, which may be one possible explanation as to why there are more newspapers 

circulating, Chilean newspaper circulation still experienced a larger percent decrease than that of 

Argentina. From 2000 to 2004, the circulation per 1,000 inhabitants in Chile went from 90 

newspapers to 50.6 whereas in Argentina it went from 45.8 to 35.92, which is a much smaller 

decline (Millet, Holmes & Perez, 2010).  

       There could be many reasons to explain why the Argentine media appears to be 

experiencing more pluralism than the Chilean media. The first could be that the Argentine 

dictatorship, ending in 1983, ended before the Chilean dictatorship and, thus, Argentine society 

has had more time to reclaim its civil liberties and freedoms. The second could be that there are 

differences in activism levels between the citizens of the two nations. For example, the Argentine 

government passed a law known as “Ley de Medios” (“Law of Media”) in 2009 that essentially 

limits the number of media outlets a single company can own and, on face value, promotes more 

pluralism (Warren, 2014). Previous to the implementation of this law, the Clarín Group held a 

monopoly of the television and radio licenses and, thus, controlled what was considered “news.” 

Therefore, in 2008, when President Cristina Fernandez de Kirchner decided to raise taxes on 

exports and the Clarín Group used its media power to support the opposition, she initiated the 

“Ley de Medios” to try to diversify coverage and also give her administration more power over 

the media (Smink, 2013). The Clarín Group was not pleased with this law and recently, as of 

November 2013, took it to the Supreme Court, which upheld its constitutionality and approved 

the division and distribution of the company in order to promote more media pluralism (Warren, 

 43 



2014). While the court claimed the law was constitutional because it promotes media pluralism, 

it appears that the intentions of Fernandez de Kirchner were actually to assert more control over 

the media, which may have interesting implications for the future and indicates that the 

Argentine government still has much control over the information disseminated in society and 

that, maybe, its pluralism and press freedom is a façade.  

       However, Argentina is not alone in passing legislation that inadvertently promotes more 

freedom for the press. In 2007, Uruguay, the other Southern Cone nation that had a dictatorship 

paralleling those in Chile and Argentina, passed an anti-monopoly law ensuring more media 

pluralism (Uruguay, 2013). Like Argentina, Uruguay’s dictatorship ended in 1983, which is 

earlier than Chile’s dictatorship and may explain why the Chilean Congress has not introduced 

any legislation that seeks to divide the Copesa and Edwards media duopoly. While it is possible 

that passing similar legislation could make Chilean media more pluralistic and lessen any lasting 

effects of the dictatorship, it is unlikely that any will be passed in the near future because of the 

elite consensus. In fact, this legislation may only come as result of a situation similar to that of 

Argentina, when a person of power does not like the way they are portrayed by one of the media 

conglomerates and, thus, advocates for legal action.  

Chapter 5: Media and its Effects on Public Opinion   

     Thus far, I have argued that the Chilean military dictatorship had a severe impact on Chilean 

media. Through both a qualitative comparison between Chilean newspapers and a comparative 

analysis with another nation, I have shown that press framing, censorship and self-censorship 

before and during the dictatorship have had a severe impact on the ownership of media in Chile 

today, and, thus, the pluralism and proliferation of ideas in Chilean society. The goal of this 

chapter is to quantitatively analyze if the results of the effects of the dictatorship on the media 

 44 



have any real and lasting effects on Chilean public opinion. In other words, through cross 

tabulations, I aim to discover if there are any actual lasting and significant impacts of the 

dictatorship’s relationship with the media on Chilean society.   

I. Literature Review Concerning the Media  

       Traditionally, media has been defined as the most powerful means of collective mass 

communication and, throughout history, each scholar has applied this definition differently to 

explain the role that the media plays in society (Dwivedi & Pandey, 2013). Some have said that 

the role of the media is to be a watchdog of the government. Others claim that the purpose of the 

media is to inform and engage people in society (McCombs, 2004). Still others state that the 

media’s true role is dependent on how society chooses to use it, in other words suggesting that 

the effects of the media actually differ depending on who consumes the content (Scherman & 

Arriagada, 2012). For example, one such theory is the hypodermic needle theory, which was 

named because it suggests that media content producers create messages that have a direct, 

immediate and powerful impact on passive content consumers by “injecting” them with 

appropriate messages to elicit a desired response. Hand-in-hand with this theory is the agenda-

setting theory, which claims that the media presents and frames issues in a manner that gives it 

significant power to influence topics in the public agenda (Valenzuela & Arriagada, 2011). On 

the contrary, there are other theories, such as the reception theory, that argue that, depending on 

an audience’s previously held beliefs and experiences, it will view and react to media content 

differently (Ilabaca, Lucero, & Pineda 1999). This theory relates closely to the cultivation theory, 

which argues that when consumers see things in the media, they adopt them as part of their own 

ideology and lifestyles (Ilabaca, Lucero & Pineda, 1999). 

 45 



      When discussing the application of media theories in the case of Chile during the Pinochet 

dictatorship, scholars have argued that, due to the aforementioned censorship and propaganda of 

the time, the agenda-setting theory is the most relevant theory (Valenzuela & Arriagada, 2011). 

In fact, research has indicated that the effects of censorship and media control were so significant 

that they not only impacted the proliferation of ideas in society, but the political agenda and 

socio-economic environment as well (Robinson, 2001). While scholars vary in their opinions 

concerning the extent of this impact, most agree that due to the media’s role as the primary 

deliverer of information, the dictatorship’s influence on the media has been a significant factor in 

influencing public opinion (McCombs, 2004). In other words, the media has so much power in 

determining the topics in the public discourse and the way people view society, that any 

indication of bias within the media, often initiated by the elites that dominate the industry, may 

have significant impacts on public policy. A study by Robinson argues that when the government 

controls the media, elite policy preferences are simply maintained in order to keep the wealthy in 

power, which subsequently perpetuates the growth of social problems instead of solving real 

issues (Robinson, 2001).  

      More specifically, research unveils that, in the case of an authoritarian regime, the 

government retains the ability to control versions of reality so that a higher dependency on 

mainstream media manifests a more right-based ideology (Halpern & Ball-Rokeach, 1993). A 

specific example of this relationship is evidenced in the case of Chile and the Pinochet regime’s 

relationship with El Mercurio. During the time of the dictatorship, the press, along with radio, 

was the top source of information for citizens and was also deemed the most reliable (Garretón, 

1999). However, in reality, due to censorship, self-censorship and propaganda efforts, the press 

was not as reliable or objective as people believed, which, during the dictatorship, had a 

 46 



significant impact on public opinion. By only permitting the distribution of ideas that supported 

the dictatorship, the regime created a false climate of support for Pinochet within the media that 

allowed the dictatorship to retain power for a longer period of time and resulted in a rightist 

political tendency that may not have existed if the press had been free (Ilabaca, Lucero & Pineda, 

2010). For example, in the plebiscite of 1988, only a little over half of Chileans voted against 

Pinochet after 17 years of the dictatorship and its human rights violations, even though many 

were not happy with his government (Paredes, 2013). While there are many reasons why this is 

true, one of them is that many Chileans just did not know the realities of the dictatorship and, 

when they did, were afraid to speak out, both of which can be at least partially attributed to being 

denied access to unbiased information (Secretaria de Comunicación y Cultura, 1994).  

       Even immediately following the dictatorship, the Chilean public did not vote for an 

overwhelmingly leftist candidate, but chose Patricio Aylwin of the Christian Democratic Party, 

the centrist party that eventually aided the media effort against Allende in the 1973 coup (Scully, 

1992). Even though censorship laws were lifted when the dictatorship was over, research shows 

that the effects of the dictatorship on the press have lasted and created conglomerates that have 

perpetuated a lack of pluralism that exists today (Insunza, 1999). While in this paper I have 

suggested that censorship and control of the media during the dictatorship had substantial 

impacts on media bias and, subsequently, Chilean public opinion at the time, there has been little 

to no empirical research examining if any bias has had a lasting effect on Chilean public opinion 

and ideology, thus providing an opportunity for quantitative research.  

II. Hypothesis  

      In light of the impact of the dictatorship’s creation of bias within the press, a key source of 

information during the time of the dictatorship, I propose that, due to the Pinochet dictatorship’s 

 47 



control of newspapers during the 1970s and 1980s, Chilean newspapers today still display a 

rightist bias that is contributing to a widespread conservative Chilean public opinion.   

III. Research Design  

      To test my hypothesis, I obtained all of my data from the 2010 public opinion survey from 

Latinobarómetro database, an online database containing annual public opinion survey data for 

Latin American nations. Then, I compared the results for the units of analysis, which were 

survey respondents, using cross-tabulations and linear regressions created in SPSS software.  

      I used responses from multiple survey questions as variables in order to improve the validity 

of the analysis. For the first set of cross tabulations, the independent variable is whether or not 

the respondents inform themselves about politics using the newspaper or another media outlet 

and the dependent variable is the respondent’s identification on the left-right scale. I recoded the 

latter so that 0 to 4 constitutes as left, 5 as centrist and 6 to 10 as rightist in order to collapse the 

data and make it easier to read.  

         For the second set of cross tabulations, the independent variable is the number of days per 

week a respondent reads the newspaper and the dependent variable is the respondent’s opinion 

about the previous military dictatorship, which I recoded as favorable, neutral and not favorable. 

The values of the independent variables and dependent variables remained the same for each 

country I used in the analysis and comparison. 

      To measure the relationships between these variables as accurately as possible, I obtained 

information from Latinobarómetro to control for other factors, such as income, education and 

age, because each could have a statistically significant effect on the results of the study. For 

example, I could discover that those with higher levels of education are more likely to read the 

newspaper and, thus, the ideological effects could be different and, maybe, in reality, education 

 48 



influences rightist ideology more than newspaper readership. Another possible outcome could be 

that the way newspapers frame certain issues resonates differently between older members of the 

population, who may have lived through the dictatorship, and younger members of the 

population, who may more readily turn to social media to receive their information. Whatever 

the case, I recoded each of these variables and placed them into larger groups in order to more 

visibly account for which factors are statistically significant in the formation of ideology. My 

goal in controlling for these variables is to increase the validity and reliability of the analysis and 

hopefully isolate for the effect that the press may have on Chilean public opinion.  

     However, even though controlling for some of the external factors can increase the validity of 

the study, there are some aspects of public opinion surveys that are inherently unreliable and 

inaccurate. For example, some of the questions in the survey may have been phrased in a 

confusing or biased way, thus eliciting inaccurate responses from participants. Another way in 

which this study could be inaccurate or unreliable is that it does not consider which newspaper 

the respondent is reading. In other words, of those who read the newspaper, it is possible that this 

particular sample only read leftist newspapers, which would decrease the validity and accuracy 

of my analysis.  

      Additionally, as with a majority of media studies, it is hard to isolate the media from other 

factors that play a role in the creation of ideology and this could call into doubt the extent of the 

media’s effect. For example, it could be possible that Chileans in general are just more 

conservative than citizens of other nations, independent of the effects of the press. Lastly, since I 

only used data from one year and did not compare it to previous responses, such as those from 

1970, I cannot effectively track changes over time and it is hard to determine whether or not a 

conservative bias always existed within Chilean public opinion or if it is a result of the changes 

 49 



in the media. However, due to the large impact of the dictatorship on the press in the 1970s and 

existing evidence of this impact today through the media dupoly, I believe that an argument can 

be made that the events of 40 years ago still affect Chilean public opinion.  

      The Latinobarómetro survey itself appears to have good internal reliability because it has 

multiple questions that ask the same thing in different ways and all receive consistent responses. 

I used the varying questions to my advantage in this paper by using different variables that all 

measure the same concept in my various cross tabulations in order to discover if the results were 

all similar and, therefore, provide more validity for the conclusions.  

      I expect that the data will show that an increase in newspaper use or a preference to read the 

newspaper over other media outlets will result in a higher identification with conservative 

ideology. In order to place the significance of these findings in a larger context, I compare the 

results of the Chilean cross tabulations of the 2010 Latinobarómetro public opinion survey data 

to the results in Argentina and for Latin American as a whole. I hypothesize that the effects of 

the press on ideology are similar in both Chile and Argentina and thus indicate that authoritarian 

control of the press has a noteworthy impact on public opinion and creation of policy even after 

years of democracy.  

IV. Assessment and Analysis:       

Table 1: Latin American Ideology And Information about Politics from 
Newspapers  

         

   Political Information from Newspapers  

         

    Not mentioned Mentioned Total 

  Left       

  Count 3106 2120 5226 

 50 



  Percentage 30.60% 31.30% 30.80% 

  Center       

  Count  3315 2274 5589 

  Percentage 32.60% 33.50% 33.00% 

Ideology  Right        

  Count  3742 2390 6132 

  Percentage  36.80% 35.20% 36.20% 

  Total        

  Count  10163 6784 16947 

  Percentage  100.00% 100.00% 100.00% 

Pearson Chi-Square 4.47, p=0.107 

      Table 1 is a cross tabulation between the number of Latin Americans who inform themselves 

about politics using newspapers and their subsequent identification on the left-right scale. It 

indicates that when not controlling for any other possible variables, people who chose to inform 

themselves about politics using newspapers are not significantly impacted in their identification 

on the left-right scale. While 35.2% of those who mentioned newspapers as a source of 

information about politics identified with the right, 36.8% who did not mention newspapers as a 

source also identified with the right, thus showing that there is not a substantive ideological 

difference between those who read newspapers and those who do not in Latin America as a 

whole.  

Table 2: Chilean Ideology And Information about Politics from 
Newspapers  

         

   Political Information from Newspapers 

         

    Not mentioned Mentioned Total 

  Left       

 51 



  Count 193 103 296 

  Percentage 36.90% 31.70% 34.90% 

  Center       

  Count 182 100 282 

  Percentage 34.80% 30.80% 33.30% 

Ideology Right       

  Count 148 122 270 

  Percentage 28.30% 37.50% 31.80% 

  Total       

  Count 523 325 848 

  Percentage 100.00% 100.00% 100.00% 

Pearson Chi-Square 7.913, p= 0.019 

       The results from Table 1 can be contrasted to Table 2, which is a cross tabulation strictly 

between the number of Chileans who inform themselves about politics using newspapers and 

their identification on the left-right scale. When not controlling for any variables, 37.5% of those 

who identify with the right in Chile mentioned reading newspapers as a source of political 

information whereas 28.3% who identify with the right in Chile did not mention newspapers. 

Furthermore, whereas only 36.9% of those who do not read newspapers in Chile identify with 

the left, 31.7% of those who identify with the left read Chilean newspapers. This data, along with 

the chi-square value of .019, indicates a statistically significant conclusion that Chileans who 

read newspapers are more likely to have a conservative leaning than those who do not and 

supports my hypothesis that there is a correlation between Chilean newspapers and a more 

conservative public opinion. Furthermore, when compared to the results from Table 1, it appears 

that newspaper readership in Chile is significant related to ideology among the countries in Latin 

America.  

 

 52 



 

 

 

 

 

 

 

Table 3: Chilean Ideology And Information about 
Politics from Radio   

         

   
Political Information from 
Radio    

         

    Not mentioned Mentioned Total 

  Left       

  Count 186 110 296 

  Percentage 35.90% 33.30% 34.90% 

  Center       

  Count  182 100 282 

  Percentage 35.10% 30.30% 33.30% 

Ideology  Right        

  Count  150 120 270 

  Percentage  29.00% 36.40% 31.80% 

  Total        

  Count  518 330 848 

  Percentage  100.00% 100.00% 100.00% 

Pearson Chi-Square: 5.271, p=0.072 

 

 53 



 

 

 

 

 

 

 

Table 4: Chilean Ideology And Information about Politics 
from Internet   

         

   
Political Information from 
Internet    

         

    Not mentioned Mentioned Total 

  Left       

  Count 225 71 296 

  Percentage 35.50% 33.00% 34.90% 

  Center       

  Count  221 61 282 

  Percentage 34.90% 28.40% 33.30% 

Ideology  Right        

  Count  187 83 270 

  Percentage  29.50% 38.60% 31.80% 

  Total        

  Count  633 215 848 

  Percentage  100.00% 100.00% 100.00% 

Pearson Chi-Square: 6.497, p=0.039 

 

 54 



 

 

 

 

 

 

 

Table 5: Chilean Ideology And Information about Politics from TV   

         

   Political Information from Television  

         

    Not mentioned Mentioned Total 

  Left       

  Count 56 240 296 

  Percentage 37.60% 34.30% 34.90% 

  Center       

  Count  57 225 282 

  Percentage 38.30% 32.20% 33.30% 

Ideology  Right        

  Count  36 234 270 

  Percentage  24.20% 33.50% 31.80% 

  Total        

  Count  149 699 848 

  Percentage  100.00% 100.00% 100.00% 

Pearson Chi-Square: 5.078, p=0.079 

Table 6: Frequency - Those Who Inform Themselves About Politics 
Using Media 

 55 



  Newspaper  Television  Radio  Internet 

Not mentioned  14363 4771 11951 18945 

  63.30% 21% 52.70% 83.50% 

Mentioned  8324 17919 10736 3742 

  36.70% 79.00% 47.30% 16.50% 

 

       In order to more fully understand the significance of the effects of Chilean newspaper usage, 

I compared the results to other media platforms as shown in the cross tabulations of Tables 3, 4 

and 5. It appears that newspapers are not the only media platforms that result in increased 

identification with rightist ideology and that, in fact, no matter what source Chileans receive their 

news from, they tend to identify more strongly with the right. For example, when looking at 

Table 3, which is a cross tabulation between radio usage and ideology, 36.4% mentioned 

listening to the radio and identified with rightist ideology while 29.0% of those who identify with 

the right did not mention listening to the radio. With there being similar results for those who 

obtain information about politics from both television and the Internet, it appears that the more 

that Chileans choose to inform themselves about politics through the media in general, the more 

conservative they tend to be. Therefore, the results indicate that my hypothesis that reading 

newspapers is related to a rightist bias in Chilean public opinion may have some level of 

accuracy, but cannot be exclusively supported because it appears that every media outlet in Chile 

creates rightist leanings in public opinion, not only newspapers. This is further supported by the 

data in Table 6, which compares the frequencies that people mention any form of media as a 

source of information, and indicates that maybe Chilean society is conservative due to other 

reasons, not media framing and bias. 

 

 

 56 



 

 

 

 

Table 7: Argentine Ideology And Politics from Newspapers   

         

   Political Information from Newspapers  

         

    Not mentioned Mentioned Total 

  Left       

  Count 74 125 199 

  Percentage 19.70% 22.90% 21.60% 

  Center       

  Count  185 244 409 

  Percentage 44.00% 44.60% 44.40% 

Ideology  Right        

  Count  136 178 314 

  Percentage  36.30% 32.50% 34.10% 

  Total        

  Count  375 547 922 

  Percentage  100.00% 100.00% 100.00% 

Pearson Chi-Square: 1.928, p=0.381 

 

 

 

 

 

 57 



 

 

 

Table 8: Argentina Ideology And Information about Politics from Radio 

         

   
Political Information from 
Radio   

         

    Not mentioned Mentioned Total 

  Left       

  Count 62 137 199 

  Percentage 43.10% 45.00% 44.40% 

  Center       

  Count  127 282 409 

  Percentage 43.10% 33.20% 34.10% 

Ideology  Right        

  Count  106 208 314 

  Percentage  35.90% 33.20% 34.10% 

  Total        

  Count  295 627 922 

  Percentage  100.00% 100.00% 100.00% 

Pearson Chi-Square: 0.68, p=0.712 

       To further place this information in the context of Latin American media usage, I compared 

the cross tabulations of Chilean media’s influence on ideology to Argentina. In doing so, I found 

that while those who inform themselves using any media outlet in Chile identify with the rightist 

ideology in a statistically significant way, those who inform themselves about politics through 

media outlets in Argentina do not. As seen in Table 7, there is not a substantive difference in the 

 58 



ideology of Argentine people who mentioned informing themselves about politics through 

newspapers and those who do not. In fact, when looking at the influence of other media outlets in 

Argentina, such as radio in Table 8, it appears that the Argentine media sways public opinion 

more to the left than to the right. While this does not directly support my hypothesis that strictly 

reading newspapers in Chile results in a more widespread conservative public opinion, it does 

suggest that maybe the Chilean media and not other factors are the reason that Chileans have a 

conservative public opinion that is not evidenced in similar countries such as Argentina. While 

there are many reasons this could be true, such as the aforementioned communications laws in 

Argentina that promote more media pluralism, the data still demonstrate that the relationship 

between media consumption and conservatism is stronger in Chile than it is in other similar 

South American countries.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 59 



Table 9: Opinion of Dictatorship And Frequency of Reading a 
Newspaper    

        

    Frequency    

            

    
None to 
2 days 3 to 4 days  

5 to 7 
days Total 

  
Do Not 
Support         

  Count 84 39 54 177 

  Percentage 34.30% 35.80% 35.30% 34.90% 

  Neutral         

  Count  82 26 39 147 

  Percentage 33.50% 23.90% 25.50% 29.00% 

Opinion of 
Dictatorship Support         

  Count  79 44 60 183 

  Percentage  32.20% 40.40% 39.20% 36.10% 

  Total          

  Count  245 109 153 507 

  Percentage  100.00% 100.00% 100.00% 100% 

Pearson Chi-Square: 5.361, p=0.252 

     Table 9 shows that while 34.3% of those who disliked the previous military dictatorship claim 

to only read newspapers for up to two days a week, 32.2% of those who were favorable to the 

dictatorship make the same claim. When comparing percentages for those who read newspapers 

seven days a week, 35.3% were not favorable to the military dictatorship and 39.2% were 

favorable to the dictatorship. This indicates that those who read the newspaper more frequently 

tend to have a less favorable view of the previous military dictatorship, regardless of their 

identification of the left-right scale, which does not explicitly support my hypothesis. However, 

 60 



the data are all very similar, which suggests that the frequency that one reads the newspaper may 

not be as important as actually choosing to learn about politics through the media.  

Table 10: Multiple Linear Regression Analysis: Chilean Ideology and Newspapers      

  
Unstandardized 
Coefficients 

Standardized 
Coefficients  t Significance  

  B 
Standard 
Error  Beta     

Constant 0.597 0.1   5.958 0 

Information 
About 
Politics 
from 
Newspapers 0.082 0.058 0.052 1.413 0.158 

Income  0.296 0.057 0.193 5.2 0 

Education  0.074 0.037 0.08 2.017 0.044 

Age 0.156 0.039 0.158 4.039 0 

R Square: 0.259, Adjusted R Square: 0.067  

      Thus far, the data have largely supported my hypothesis that newspapers are related to a 

conservative ideology within Chilean public opinion that may be due to a bias that exists within 

the media. However, this conclusion can be drawn only without controlling for any other 

possible causes. Education is a possible cause because it could be that those with higher levels of 

education are more likely to read the newspaper and, thus, the ideological effects could be 

different and, maybe, in reality, education influences ideology more than newspaper readership. 

Age is another possible influencer because the way newspapers frame certain issues resonates 

differently between older members of the population, who may have lived through the 

dictatorship, and younger members of the population, who may more readily turn to social media 

to receive their information. Income is also a possible reason that those who read the newspaper 

are more conservative because maybe wealthier people, who tend to be of more conservative 

 61 



societal classes, can simply afford to while other income levels cannot. While there may be other 

reasons that may contribute to Chileans’ level of conservatism, after running a few cross 

tabulations of possible reasons, I deemed these as the most logical and significant of my 

influencers, which is why they are presented in my paper.  

     Table 10 shows a multiple linear regression analysis exemplifying the relationship between 

those who chose to inform themselves about politics through newspapers and their ideology, 

while controlling for education, age and income. In doing so, it appears that newspapers no 

longer play a significant role in the reason that Chileans identify with the right.  

     The partial effect of the number of people who chose to read newspapers as a source of 

political information, the independent variable, shows that with each additional person who 

decided to read about politics using the newspapers, there was an increase in .082 in the 

likelihood that they would identify as more conservative. This supports the claim made in the 

hypothesis that reading newspapers contributes to Chilean conservatism. However, when 

analyzing the t-statistic of 1.413, I determined that the effect that using newspapers as a source of 

political information has on ideological identification is not statistically significant in 

comparison to other variables. In fact, the research shows that all the other variables that were 

controlled for, which were age, income and the level of education, play a positive and 

statistically significant role in the formation of ideology because all of those t-statistics were 

greater than two. This suggests that, while reading newspapers may be related to people’s 

identification with the right, there are other factors that are more significant that could be the true 

reason that Chilean public opinion leans conservatively. Therefore, my hypothesis that the 

conservative framing of newspapers causes Chilean public opinion to be more conservative 

cannot be fully accepted. However, it draws attention to other factors that may have a more 

 62 



statistically significant effect on ideology and calls for more research concerning the relationship 

between these factors and newspaper readership. 

     Additionally, the R-squared value of .067 or 6.7% is very small, indicating that the variations 

in ideology were not fully explained by the independent or control variables. This indicates that, 

although this paper accounted for some of the reasons Chilean public opinion may be more 

conservative, there are a wide variety of factors that may explain why and more research needs 

to be done to identify these factors before connecting ideological identification in Chile solely to 

the influence of the press or media. While I controlled for other variables throughout the research 

and analysis, such as the effect of sex on ideology, I found many to be statistically insignificant 

and, therefore, I omitted them from this paper in order to present the information with more 

clarity and efficiency.  

V. Conclusion 

       In my analysis, I demonstrated that while there is a relationship between Chilean newspaper 

readership and conservative tendencies in Chilean public opinion, there might be other factors 

that play a more significant role in the creation of a conservative Chilean public. Therefore, my 

hypothesis, which was that the dictatorship’s influence on the press and subsequent right-leaning 

newspapers contributes to a conservative Chilean public that still exists today, cannot be fully 

accepted.  

      The analysis demonstrated that, without controlling for other factors, the members of the 

Chilean public that read newspapers have a more conservative ideology than those who do not 

and than those of Argentina. In fact, the results of the data from Argentina, a country that had a 

similar dictatorship to that of Pinochet, showed the opposite and demonstrated that those who 

read newspapers actually identify more with the left. However, when controlling for other 

 63 



possible reasons that the Chilean public is conservative, I discovered that other factors, such as 

the education, age and income levels of the respondents, actually played a more statistically 

significant role in the creation of a conservative public opinion. Furthermore, it appears that no 

matter what media outlet Chileans use, whether that is radio, television or the Internet, they still 

have a conservative tendency, which suggests that the dictatorship’s control of the media in 

general could be a reason that Chilean public opinion is more conservative today in comparison 

to other countries. 

      In further quantitative research attempting to connect the dictatorship’s influence on the press 

to the impact on Chilean public opinion, it may be beneficial to narrow down the responses for 

those who only consume newspapers as a source of political information. This way, the full 

impact of just newspaper readership and not multiple sources can be analyzed. Furthermore, it 

could be interesting to take technological advances into account and analyze how they affect 

Chilean public opinion and activism. While earlier in this paper I mentioned a study that shows 

that Latin America has seen a recent increase in newspaper readership, it does not mean that the 

newspaper industry is outselling other communications outlets because emerging forms, such as 

social media, could actually have a bigger impact on Chilean public opinion in the future. Even 

though the press was the most influential mode of communication during the dictatorship, it is 

possible that even if the dictatorship’s censorship and control had a lasting impact on the 

industry, it is not a true significant factor today.  

      To conclude, while this quantitative analysis supports my earlier claim that the dictatorship’s 

control of the press aided in the creation of a conservative Chilean public opinion, it shows that 

the press may not be the only reason that there is a conservative public opinion and, as a result, it 

provides the opportunity to explore other reasons why this conservative tendency exists.  

 64 



 

 

 

 

 

 

Chapter 6: Conclusion 

       Through secondary research and qualitative and quantitative analysis, I demonstrated that 

the Pinochet dictatorship did have an effect on the press and may still have an effect today. In 

presenting Chilean history, I provided the necessary context to understand what it means to be a 

member of Chilean society and accounted for other factors that may influence culture and public 

opinion, such as its centrist party politics or its consistent return to military dictatorships. My 

subsequent discussion of the Chilean press during the Pinochet dictatorship provides evidence to 

show that the military regime’s control of the media existed and had an effect on the Chilean 

public. Through censorship, propaganda, legislation and foreign and financial aid, the 

dictatorship created a widespread atmosphere of fear that slowly limited the circulation of leftist 

ideas and prompted self-censorship. This then led to the consolidation of the industry, as right-

leaning media conglomerates were the only ones that were experiencing financial success during 

the dictatorship and bought the centrist and leftist newspapers. Over time, a duopoly in Chilean 

media formed, in which two wealthy conservatives purchased and still run a majority of the 

communications outlets, thereby creating a lack of sources from which Chileans can receive their 

information.  

 65 



         In my qualitative case analysis between El Mercurio and La Nación, the extent of this 

duopoly’s control determined that, while media bias certainly existed among the selection and 

content of articles in both of these newspapers in 1973, this bias still moderately exists in El 

Mercurio today due to a lack of media pluralism. By using pre-determined criteria to compare 

and contrast framing, word choice and circulation, I determined that, even today, after over two 

decades of democracy, the dictatorship’s impact on the media during the 1970s and 1980s might 

influence the presentation and selection of content disseminated within Chilean society. 

    In order to determine the significance and extent of this impact, I presented a quantitative 

study using public opinion survey data analyzing the relationship between those who chose to 

read newspapers and how they identify on the right-left ideological scale. By using a number of 

different variables to account for validity and reliability, I determined that in comparison to other 

nations, such as Argentina, Chile has a more conservative public opinion that appears to be 

independent of which media platform Chileans use to inform themselves. In other words, 

whether Chileans use radio, television, newspapers or the Internet to obtain information about 

politics, those who use the media identify as more conservative than those who do not.  

      When controlling for other reasons as to why a conservative public opinion may exist, I 

discovered that the media may not be a statistically significant factor in the creation of a right-

leaning Chilean public and that education, income and age may play a larger role. Therefore, 

while my hypothesis for the quantitative analysis could not be completely accepted, it does 

highlight that the Chilean press favors those who are more conservative, thus affirming my 

earlier arguments in this paper and providing opportunities for more research about how the 

media may be important for perpetuating a conservative slant, especially among the wealthier or 

more educated. For example, the data I used in this paper made it difficult to isolate for those 

 66 



who only read the newspaper to obtain political information. Therefore, conducting an 

independent survey and possibly asking which outlet, channel or newspaper each respondent 

uses could be helpful in performing a more in-depth analysis and could allow for analysis and 

isolation of the impact of individual newspapers, such as El Mercurio, to qualify the case study’s 

conclusions. Furthermore, it could be interesting to more closely examine the effects and impact 

of other possible variables in creating a right-leaning public opinion and if these variables are 

correlated with media usage.   

        While in this paper I uncovered that the dictatorship created a conservative Chilean press, it 

is also theoretically possible that the dictatorship just created a more conservative Chilean media 

in general. Additionally, while it appears that the conservative media has an impact today, the 

extent and significance of this impact is difficult to isolate for, which provides the opportunity 

for continued research into the lasting effects that an authoritarian government and a lack of 

media pluralism can have on society and, furthermore, what can be done to neutralize them.      

 

 

 

 

 

 

 

Works Cited 

Abogado de derechos humanos dice que Agustín Edwards es fiel a la frase “El Mercurio 

miente.” Radio Cooperativa. Retrieved from http://www.cambio21.cl  

 67 



Agüero, I. (Director). (2008). El Diario de Agustín [Documental]. Chile: Amazonia Films.   

Astudillo, Paula. “La Historia de Chile.” Curso Mujer y Sociedad en Chile. Pontificia 

Universidad Católica, Santiago. 14. Agosto 2013. Lecture.   

Baltra Montaner, L. (1988). Atentados a la libertad de información y a los medios de 

comunicación en Chile, 1973-1987. Santiago, Chile: CENECA.  

Bresnahan, R. (2003). The media and the neoliberal transition in Chile – Democratic promise 

unfulfilled. Latin American Perspectives, Vol. 30 Issue 6, p. 39-68. 

Bucciferro, C. (2012). For-get: Identity, media and democracy in Chile. Lanham, Md.: 

University Press of America.   

Cabalin, C. (2014, February 1). The Conservative Response to the 2011 Chilean Student 

Movement: Neoliberal Education and Media. Discourse: Studies in the Politics of 

Education. Retrieved from 

http://www.academia.edu/5577842/The_conservative_response_to_the_2011_Chilean_st

udent_movement_Neoliberal_education_and_media  

Chile Press, Media, TV, Radio (2014). The Press Reference. Retrieved from 

http://www.pressreference.com/Be-Co/Chile.html  

Chilean journalist tortured under dictatorship wins UN press freedom prize. (2010, April 13). UN 

News Centre. Retrieved from www.un.org 

Cole, R. (1996). Communication in Latin America: Journalism, mass media and society. 

Wilmington, Del.: Scholarly Resources. 

Dermota, K. (2002). Chile inédito: El periodismo bajo democracia. Santiago, Chile: Ediciones B 

Grupo Zeta.   

 68 



Dougnac, P., & Lagos Lira, C. (2009). El diario de Agustín: Cinco estudios de casos sobre El 

Mercurio y los derechos humanos. Santiago, Chile: Facultad de Periodismo de 

Universidad de Chile. 

Dwivedi, P.K. & Pandey, I. (August 2013). Role of media in social awareness. International 

Journal of Humanities & Social Science, 1(01), 67-70.  

Edwards, G.C. & Wood, B.D. (June 1999). Who Influences Whom? The President, Congress and 

the Media. American Political Science Review, 93(2).   

El Mercurio. (1973 Septiembre). Santiago, Chile.    

El Mercurio. (2013 Septiembre). Santiago, Chile.    

Comisión Interamericana de Derechos Humanos. (2011). Informe Annual de La Comisión 

Interamericana de Derechos Humanos 2010. Organización de los Estados Americanos.  

Comisión Nacional de Verdad y Reconcilación. (1996). Informe De La Comision Nacional 

Verdad y Reconciliation. Corporación Nacional de Reparación y Reconciliation. 

Conmisión Nacional sobre Prisión Política y Tortura. (2004). Informe Comisión Nacional sobre 

Prisión Política y Tortura. Santiago. 

Garretón, M. A. (1999). Chile 1997-1998: The Revenge of Incomplete Democratization. 

International Affairs, 75: 259-267. 

Global Journalism Staff. (2012 January 25). Chilean government withdraws bill that could affect 

journalists. Global Journalist. Retrieved from http://globaljournalist.org/2012/01/chilean-

government-withdraws-bill-that-could-affect-journalists/ 

Groeling, T. (May 2013). Media Bias by the Numbers: Challenges and Opportunities in the 

Empirical Study of Partisan News. Annual Review of Political Science, Vol. 16, p. 129-

151 

 69 



Halpern, P. & Ball-Rokeach, S. (1993). Media dependency and political perceptions in the case 

of Chile’s left. Washington, D.C.: Woodrow Wilson International Center for Scholars.  

Ilabaca, A. A., Lucero, P.N. & Pineda, M.S. (2010). Media Consumption, Political 

Predisposition, Economic Perception and Presidential Approval in Chile. Revista de 

Ciencia Politica, Vol. 30 Issue 3, p. 669-695.  

Insunza Corvalan, A. (1999). Los efectos de la dictadura en la prensa Chilean (1973-1990): 

Leyes de desacato, autocensura y concentración en la propiedad. Santiago, Chile: 

Facultad de Periodismo de la Universidad de Chile.  

Johnson, T. (November 1984). Chilean police confiscate magazines as Pinochet imposes 

censorship. The Christian Science Monitor. Retrieved from www.csmonitor.com.  

Kornbluh, P. (2003). The Pinochet file: A declassified dossier on atrocity and accountability. 

New York: New Press.  

Labarca, B. & Matta, C. (2010). Radiografía al sistema chileno de medios: una Mirada a los 

medios de comunicación en Chile. Santiago, Chile: Universidad Academia de 

Humanismo Cristiano.  

La Nación. (1973, September 1). Santiago, Chile. 

La Nación. (2013, September 1). Retrieved from http://www.lanacion.cl/ 

Landis, F.S. (1977). Psychological warfare and media operations in Chile, 1970-1973. 

Champaign, IL: University of Illinois.  

Llewellyn, P. F. (2002). The attitude of the Chilean newspaper El Mercurio towards the main 

economic policies of the Popular Unity government of Salvador Allende (1970-73). Oslo, 

Norway: University of Oslo.  

 70 



Mallén, P. (2013, October 4). Chile Since Pinochet: On the 25th Anniversary of the Dictator’s 

Ouster, Is He Among the Disappeared? International Business Times. Retrieved from 

http://www.ibtimes.com/chile-pinochet-25th-anniversary-dictators-ouster-he-among-

disappeared-1414248 

Marketing Charts (2013, June 4). Global Newspaper Circulation and Advertising Trends in 2012. 

Marketing Charts. Retrieved from http://www.marketingcharts.com/wp/print/global-

newspaper-circulation-and-advertising-trends-in-2012-30062/ 

Mastrini, G. & Becerra, M. (2011). Structure, Concentration and Changes of the Media System 

in the Southern Cone of Latin America. Comunicar, Issue 36, p. 51-59. 

Mattelart, A. Piccini, M. & Mattelart, M. (1976). Los medios de comunicación de masas; la 

ideología de la prensa liberal en Chile. Buenos Aires, Argentina: El Cid Editor.  

McCombs, M. (2004). Setting the Agenda: The Mass Media and Public Opinion. Malden, MA: 

Blackwell Publishing, Inc.  

Millet, R., Holmes, J. & Perez, O. (2010). Latin American Democracy: Emerging Reality or 

Endangered Species? New York: Routeledge. 

Miranda, O. (2013). Los periodistas que lucharon contra la dictadura. Diario Uchile. Retrieved 

from radio.uchile.cl. 

Monckeberg, M. O. (2009). Los magnates de la prensa: Concentración de los medios de 

comunicación en Chile. Santiago, Chile: Debate. 

Morel, E. Y. (2003, March 31). Attacks on the Press 2002: Chile. Committee to Protect 

Journalists. Retrieved from https://cpj.org/2003/03/attacks-on-the-press-2002-chile.php 

Munizaga, G. (1981). Marco juridico legal del medio televisivo en Chile. Santiago, Chile: 

CENCA.  

 71 



Noel, G. (2013, July 28). Clase Historia de Argentina. Contemporary Issues in Chile and the 

South Cone. Lecture conducted from Buenos Aires, Argentina.  

Paredes, M. (2013, Julio). Orientation. Syracuse Study Abroad. Lecture conducted from FEN, 

Santiago, Chile.  

Paredes, M. (2013, Julio). Defensa Politica y Organizactiones Internacionales. Curso 

Comtemporary Issues in Chile and Latin America. Lecture conducted from FEN, 

Santiago, Chile.  

Paredes, M. (2013, Agosto). Historia de Chile. Curso Dictatorships, Human Rights and 

Historical Memory in Chile and the Southern Cone. Lecture conducted from FEN, 

Santiago, Chile. 

Paredes, M. (2013, Septiembre). Historia de Chile. Curso Dictatorships, Human Rights and 

Historical Memory in Chile and the Southern Cone. Lecture conducted from FEN, 

Santiago, Chile.  

Paredes, M. (2013, Octubre). La tortura. Curso Dictatorships, Human Rights and Historical 

Memory in Chile and the Southern Cone. Lecture conducted from FEN, Santiago, Chile.  

Rafsky, S. (2012, September 27). In government-media fight, Argentine journalism suffers. 

Committee to Protect Journalists. Retrieved from 

https://www.cpj.org/reports/2012/09/amid-government-media-fight-argentine-journalism-

suffers.php 

Robinson, P. (December 2001). Theorizing the Influence of Media on World Politics: Models of 

Media Influence on Foreign Policy. European Journal of Communication, 16, 4, 533-

544. 

 72 



Samples, T.R. (2008). Of Silence and Defiance: A Case Study of the Argentine Press during the 

“Proceso” or 1976-1983. Austin, Texas: University of Texas Press. 

Scherman, A. & Arriagada, A. (2012). Disposition to vote and media consumption patterns 

among Chilean youth. Comunicación y Sociedad, Vol. 25 Issue 1, p. 85-112. Santaigo, 

Chile: Universidad Diego Portales, School of Journalism.    

 Scully, T. (1992). Rethinking the Center: Party Politics in Nineteenth-And Twentieth Century 

Chile. Stanford, CA: Stanford University Press. 

Secretaria de Comunicación y Cultura. (1994). Tendencias y desarrollo de los medios de 

comunicación en Chile, 1991-1993. Santiago, Chile: Ministerio Secretaria General de 

Gobierno.  

Smink, V. (2013, Oct. 30). Media Law in Argentina: Clarín Affects How? BBC. Retrieved from 

http://www.bbc.co.uk/mundo/noticias/2013/10/131029_argentina_clarin_ley_medios_co

nsecuencias_irm.shtml#crono   

Sorensen, K. (2009). Media, memory and human rights in Chile. New York: Palgrave 

Macmillan.   

Stern, S. (2006). Battling for hearts and minds memory struggles in Pinochet’s Chile, 1973-

1988. Durham, NC: Duke University Press. 

Universidad Nacional Autonoma de Mexico. (1979). Argentina, Cuba, Chile: Realidad politica y 

medios masivos de comunicación: comunicación y dependencia en América Latina. 

Mexico: Universidad Nacional Autonoma de Mexico.  

Uruguay (2013). Uruguay Freedom of the Press 2013. Freedom House. Retrieved from 

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/uruguay#.U1vk0OZdVdJ  

 73 



Valenzuela, A. (1978). The Breakdown of Democratic Regimes: Chile. Baltimore, MD: John 

Hopkins University. 

Valenzuela, S. & Arriagada, A. (2011). Politics without Citizens? Public Opinion, Television 

News, the President and Real-World Factors in Chile, 2000-2005. International Journal 

of Press Politics, Vol. 16 Issue 3, p. 357-381.    

Valenzuela, S., Arriagada, A. & Sherman, A. (2012). The Social Media Basis of Youth Protest 

Behavior: The Case of Chile. Journal of Communication, Vol. 62 Issue 2, p. 299-314.  

Warren, M. (18, February 2014). Argentina Government Approves Breaking Up Major Media 

Group. The Huffington Post. Retrieved from 

http://www.huffingtonpost.com/2014/02/18/argentina-media-break-up_n_4809684.html   

 

   

 

 

 

 74 


	Chilean Media and Public Opinion (1973-2013)
	Recommended Citation

	tmp.1450300544.pdf.iaUO8

